Fra sygefravær til nærvær

På mindre end to år har Neurointensivt Terapiafsnit på Rigshospitalet mindsket sygefraværet fra næsten 15 procent til under 4 procent. Personaleomsætningen er gået samme vej. Recepten er lige så enkel, som den er svær: Anerkendende ledelse – udført i praksis!

Umiddelbart ligner Neurointensivt Terapiafsnit på niende sal på Rigshospitalet de fleste andre hospitalsafsnit. Nummeret 2093 på indgangspartiet signalerer ikke noget specielt. Det gør fornemmelsen af kontrolleret travlhed blandt de hvide kitler på gangene heller ikke. Men de er specielle. Eller rettere: De har udrettet noget helt specielt. På mindre end to år har afsnittet formået at ændre kulturen fra primært at fokusere på problemer og årsager til en kultur, der altid – ALTID – tager afsæt i anerkendelse. Hvis du synes, at det lyder lidt højt ragende eller blot smager som gammel vin på nye flasker – så hør lige, hvad det har betydet på bundlinjen. Det markant lavere sygefravær og den lave personaleomsætning har ind til nu sparet afsnittet for udgifter i størrelsesordenen 2,5 millioner kroner på årsbasis – og det har stort set været gratis!

Afdelingssygeplejerske med visioner
Det er mere end nogen anden afdelingssygeplejerske Søren Juul, som har været ophavsmanden og drivkraften bag den succesfulde forvandling, og han er ikke i tvivl om, hvorfor det har virket.

- Det første, vi gjorde, var at spørge ind til medarbejdernes trivsel, fortæller han. Og med et meget klart svar fra dem (96,2 procent) om, at det var godt samarbejde med kollegerne, som betød mest, var der ikke langt til beslutningen om at rette fokus mod en mere anerkendende samarbejdsform. Fokus på problemer og årsager er i den grad vigtig på et hospital – i forhold til patienterne. Men hvis dialogen medarbejderne imellem også hele tiden tager udgangspunkt i problemer og årsager, har det en uheldig virkning medarbejderne imellem, Så i stedet for, at en kollega fx indleder et vagtskifte med at spørge: Hvorfor har du ikke gjort det og det?, spørger vi i stedet: Jeg kan se, du har gjort mange gode ting allerede – er der en særlig årsag til, at du ikke har gjort…,, forklarer Søren Juul.

Kampagne lanceres
En så stor kulturændring sker naturligvis ikke fra den ene dag til den anden. Søren Juul og den anden afdelingssygeplejerske, Gitte M. Møller valgte derfor at markere stilskiftet med en decideret anerkendelseskampagne.

- I en sådan proces gælder det mere end noget andet om at være meget synlig som ledelse. Derfor vender og drejer vi begrebet anerkendelse på stort set alle personalemøder. Vi sætter ord på det at være anerkendende – ikke mindst hvis vi overhører en negativ dialog. Vi har hængt små plakater op på gangene med de fem hovedpunkter i ”den anerkendende samtale”, og så kickstartede vi det hele ved at indføre ”Ugens Buket”. Buketten bliver – efter en anonym indstilling fra en kollega – givet til en medarbejder, som har været særlig god til at anerkende en anden kollega, fortæller Gitte. En indstilling kan fx lyde: x… indstilles fordi, han roste mig for min måde at tænke på vedr. håndteringen af de pårørende ved afslutningen af en patient, uddyber hun.

Medarbejderindflydelse
Udover ”Ugens Buket” har Søren Juul og Gitte M. Møller også indført gratis morgenmad, gratis frugtordning, mulighed for gratis massage og færre weekendvagter. Alt sammen efter ønske fra medarbejderne. Tiltagene koster kun nogle hundrede kroner om dagen eller ca. 75.000 kroner om året. Men de penge er hurtigt tjent ind på lavere sygefravær og mindre personaleomsætning.

- Alene ansættelsen af én ny sygeplejerske løber hurtigt op i 100.000 kroner, når vi regner tid til oplæring af den nye medarbejder med, mens én sygedag koster os op mod 3.000 kroner”, siger Søren Juul.

Alle kan gøre det
Søren Juul lægger ikke skjul på, at hans anerkendende ledelsesfilosofi er inspireret af hans tidligere arbejdsplads, ungdomspsykiatrisk afdeling på Bispebjerg Hospital. Derfor er han heller ikke et øjeblik i tvivl om, at anerkendende ledelse vil kunne indføres flere steder i hospitalsverdenen.

- Jeg kan slet ikke forstå, at der ikke er nogen, som ringer til os for at bede os om at hjælpe med at indføre lignende tiltag andre steder, siger Søren Juul. For som han helt nøgternt konkluderer: ”At nedbringe sygefraværet er den eneste gratis metode til at opretholde et effektivt sundhedsvæsen, samtidig med at det udvikler sig kvalitativt.

Af Claus Grønborg

Senest opdateret  31-01-2014 af Tina Underbjerg
Oprettet 08-02-2011 af Tina Underbjerg

 
 
 
 
 
 
Del | Sitemap | Print
 
 
 
 
 
 

Kontakt

Lars Mørck Jarl
Konsulent
T: 35 29 81 93
lmt@regioner.dk