Om Lærings- og kvalitetsteams

Nationale netværk til forbedringsarbejde

Et lærings- og kvalitetsteam (LKT) er et nationalt netværk, som arbejder med forbedringer indenfor et konkret område. Et lærings- og kvalitetsteam består af:

  • Tværfaglige teams af klinikere og ledere fra relevante afdelinger på tværs af sygehuse og regioner
  • Deltagere og teams fra andre sektorer, hvis problemstillingen for LKT går på tværs af sektorer
  • En ekspertgruppe med kliniske eksperter m.fl. indenfor det fagområde, hvor der skal arbejdes med kvalitetsforbedringer

Ekspertgruppen og de lokale forbedringsteams danner tilsammen det netværk, der udgør et lærings og kvalitetsteam.

Det er regionerne, som er ansvarlige for at drive lærings- og kvalitetsteams. Konkret vil én region påtage sig det overordnede ansvar for at koordinere og gennemføre et LKT. Valg af afdelinger til at deltage i et LKT sker i regionerne og på sygehusene, ligesom de enkelte regioner og sygehuse understøtter de afdelinger, som deltager i et LKT.

Formålet med et lærings- og kvalitetsteam

Et lærings- og kvalitetsteams  arbejder med, hvilke lokale kliniske- og organisatoriske processer og arbejdsgange, der skal forbedres for at opfylde målene for det enkelte LKT. Teamene anvender de metoder til at skabe forbedringer, som er besluttet lokalt eksempelvist Forbedringsmodellen, Virginia Mason Production System, Lean osv.

Formålet med et lærings- og kvalitetsteam er, at

  • løfte områder med utilfredsstillende kvalitet eller uønsket variation
  • bidrage til opfyldelse af nationale mål
  • skabe tværregionale læringsfælleskaber
  • skabe klinisk ejerskab til og understøtte det kliniknære forbedringsarbejde

 

Læs mere:

Om de nationale lærings- og kvalitetsteams – en kort introduktion