Patienter skal kunne beholde penge, de får i erstatning

Reglerne bliver ændret, så patienter får udbetalt erstatninger uden at risikere at skulle betale pengene tilbage, hvis regionen anker. - En fornuftig ændring, der skaber ro for patienterne, siger formanden for Danske Regioners sundhedsudvalg, Ulla Astman.

I sager om fejlbehandling, fik patienter tidligere udbetalt erstatninger, før sagen var endelig afsluttet. De risikerede derfor at skulle betale penge tilbage, hvis fx regionen ankede en erstatningssag, og den blev omstødt. Hvis patienten var begyndt at bruge af pengene, var sagen selvfølgelig ekstra uheldig.

-Situationen var uholdbar. Danske Regioner er derfor meget tilfreds med, at reglerne nu bliver ændret. Patienter skal heldigvis ikke længere komme til at stå i uheldige situationer, hvor de er begyndt at bruge pengene fra erstatninger og har svært ved at betale tilbage. Sådan reagerer formanden for Danske Regioners sundhedsudvalg, Ulla Astman, efter at et flertal i Folketinget nu lægger op til at ændre loven for, hvornår erstatninger bliver udbetalt.

Patienter kom tidligere i økonomisk uføre, hvis de ikke havde sat sig ind i betingelserne ved udbetaling af erstatninger i en sag om fejlbehanling. Pengene blev udbetalt før ankefristen for regionen var udløbet. Og hvis regionen fik ret i, at der alligevel ikke var tale om fejlbehandling, skulle patienten som nævnt betale pengene tilbage.

-Selv om det kun sjældent er sket, at regioner har anket og fået omstødt erstatninger, er det godt, at patienterne ikke længere risikerer at komme i klemme. Samtidig er det positivt, at der er fortsat er mulighed for, at begge parter kan anke afgørelser, siger Ulla Astman.

-Vi fulgte reglerne som de var tidligere, og vi ser frem til at følge reglerne, som de bliver nu. Og det er en klar fordel, at der nu bliver mindre usikkerhed for patienterne. Så vi ser frem til, at borgerne i højere grad nu bliver tilgodeset, siger Ulla Astman.

Kontakt

Hvis du vil vide mere

Jane Brodthagen, seniorkonsulent
Center for Sundhed og Sociale indsatser
T:3529 8221
M:2917 0904
E:jnb@regioner.dk

 

Torsten Ellermann Eriksen, presserådgiver
Kommunikation
4020 2057
E:tee@regioner.dk

Kontakt

Hvis du vil vide mere

Ulla Astman,
Formand for Sundhedsudvalget, regionsrådsformand
T 96 35 11 00
M 30 23 64 54
E ullaa@rn.dk
ulla-astman-med-skulder-vers2.png
Relaterede nyheder

Læs mere

Gebyr til patienter, der ikke møder op, har ingen effekt

Forsøg med at udstede gebyr ved udeblivelser på hospitalsafdelinger i Silkeborg og Viborg, har ikke fået flere til at overholde aftaler: – Vi har fået afklaret, at det ikke virker at afkræve patienter 250 kroner i straf, så vi satser nu på andre metoder for at få flere patienter til at møde op, siger formand for Danske Regioner, Bent Hansen.

Læs mere

Del din patientoplevelse og vær med til at forbedre hospitalerne

Flere end 300.000 patienter og pårørende får mulighed for at dele deres patientoplevelse i en omfattende spørgeskemaundersøgelse, der skal forbedre kvaliteten på landets somatiske og psykiatriske hospitaler.

Læs mere

Danske Regioner inviterer til dialog om svangreomsorgen

Danske Regioner har foretaget en faktuel kortlægning af svangreomsorgen. Kortlægningen viser blandt andet at antallet af fødsler i Danmark er stigende. Det gælder også antallet af fødsler med komplikationer. Det er en udvikling som sundhedsvæsenet skal tage hånd om. Derfor er der grund til at se på arbejdstilrettelæggelsen på området og på nye løsninger.

Læs mere

Patienterne føler sig godt behandlet hos de praktiserende speciallæger

98 procent af patienterne hos de praktiserende speciallæger er tilfredse med behandlingen og vil anbefale den speciallæge, de har besøgt, til andre. Det viser en ny landsdækkende undersøgelse, som Danske Regioner og Foreningen af Praktiserende Speciallæger (FAPS) har gennemført.

Læs mere