Lokalbaner

Lokalbanerne er i rivende udvikling. Nye tog på næsten alle strækninger, hastighedsopgraderinger og flere afgange. Det har betydet en stor vækst i passagertallet.

Lokalbanerne dækker et stort og stigende transportbehov i landdistrikterne i Danmark. Brugen af lokalbanerne (målt i personkilometer) svarer til 80 procent af metroens brug i København.

Regionerne har derfor siden overtagelsen af lokalbanerne i 2007 ønsket at styrket den regionale kollektive trafik. Nye tog, højere hastigheder og hyppigere afgange har givet kortere rejsetid og højere komfort for passagerne i lokaltogene. Læg dertil en bedre sammenhæng med den øvrige kollektive trafik.

De målrettede investeringer og forbedringer har været en succes. Siden 2007 har lokalbanerne haft en passagervækst på 20 procent. En udvikling, der ser ud til at fortsætte, hvis man ser på de foreløbige tal for 2015, som peger på en passagervækst på 1,6 procent fra 2014.

Øgede reinvesteringer i lokalbanerne nødvendigt

Lokalbaner står dog overfor store udfordringer de kommende år. Hvis den positive udvikling skal fastholdes og udvikles, er det nødvendigt, at banernes infrastruktur opdateres.

Det vil kræve øgede reinvesteringer i lokalbanerne. Regionerne har ikke mulighed for at dække det øgede investeringsbehov inden for de eksisterende økonomiske rammer.

Regionerne ønsker derfor mulighed for at kunne foretage den nødvendige vedligeholdelse og modernisering af banerne, så de kan opretholde deres funktion som bindeled mellem by og land.

Du kan læse mere om lokalbanerne og deres udfordringer her.

Hvor kører lokalbanerne?

Der er 13 lokalbaner i Danmark, og de er fordelt på samtlige regioner:

  • Hirtshalsbanen: Hjørring - Hirtshals
  • Skagensbanen: Frederikshavn - Skagen
  • Odderbanen: Odder - Aarhus
  • Lemvigbanen: Vemb - Lemvig - Thyborøn
  • Vestbanen: Varde - Nr. Nebel
  • Lollandsbanen: Nykøbing Falster - Nakskov
  • Tølløsebanen: Tølløse - Slagelse - Høng
  • Odsherredsbanen: Holbæk - Nykøbing Sjælland
  • Østbanen: Køge - Haslev - Fakse Ladeplads/Rødvig
  • Nærumbanen: Jægersborg - Nærum
  • Frederiksværkbanen: Hillerød - Frederiksværk - Hundested
  • Lille Nord: Hillerød - Helsingør
  • Gribskov- og Hornbækbanen: Hillerød - Gilleleje - Helsingør/Tisvildeleje

 

Eksempel: Større ansvar til Region Nordjylland skal sikre passagervækst

Fra 2017 overtager Region Nordjylland bestilleransvaret for den regionale og lokale togtrafik nord for Skørping.

Overdragelsen fra DSB til Nordjyske Jernbaner giver mulighed for at udvide driften betydeligt inden for samme økonomi. Der etableres et regionalt togsystem med færre skift og god sammenhæng til den øvrige kollektive trafik. Det forventes at medføre en markant forøgelse i antal passagerer.

Regionerne har mange visioner for lignende initiativer.

 

Kontakt

Hvis du vil vide mere

Henrik Severin Hansen
Kontakt

Hvis du vil vide mere

Personalefotos_JSM130.jpg
relaterede nyheder

Læs mere

Ni ud af ti bilture på job og uddannelse køres solo

Samkørslen blandt pendlere er faldet stødt de sidste ti år. Det betyder, at der er kommet omtrent 70.000 flere biler på vejene i samme periode. Regionerne vil stå i spidsen for en mobilitetsstrategi, der skal skabe gode alternativer til solo-bilturen.

Læs mere

Trængsel på vejene kræver løsninger

Flere steder i landet skaber den trafikale trængsel problemer, og der er behov for at binde Danmark bedre sammen og skabe mere effektiv mobilitet for borgerne. Det fremgår af en ny analyse, Fremtidens Transport, fra Danske Regioner.

Læs mere

Flere danskere tager bilen på arbejde

Bus, cykel og tog er for nedadgående, og antallet af biler på de danske veje er i kraftig stigning. Det er konklusionen af en ny pendlingsanalyse foretaget af Danske Regioner.

- Det er ikke en god løsning blot at udvide motorvejsnettet. En udvidelse kan give en kortvarig forbedring, men ikke løse trængselsproblemerne på den lange bane. Her er løsningen snarere kollektiv trafik, siger trafikforsker Per Homann Jespersen.

Læs mere

Gode pendlingsmuligheder er en forudsætning for et effektivt arbejdsmarked

En god kollektiv trafik og en god infrastruktur bidrager til, at arbejdstagerne kan finde de rette job, og at virksomhederne kan tiltrække kvalificeret arbejdskraft. Den kollektive trafik har stor betydning for den enkelte og for vækst og udvikling i samfundet. Derfor er det vigtigt at sikre, at pendlerne kommer hurtigt frem - uanset transportmiddel.

Læs mere