Borgerundersøgelse peger på et presset sundhedsvæsen

En undersøgelse blandt over 6.000 borgere viser, at der er plads til forbedringer i sundhedsvæsenet. Men et løft kræver penge, lyder det fra Bent Hansen, formand for Danske Regioner, op til de afgørende forhandlinger om regionernes økonomi

Mandag Morgen og Tryg Fonden har offentliggjort en omfattende borgerundersøgelse foretaget af Userneeds. På en skala fra 0 til 10 giver borgerne sundhedsvæsenet en karakter på lidt over middel: 6,7.

Syv ud af 10 mener f.eks., at det er let at forstå instruktioner fra sygehuspersonalet. Næsten halvdelen har som patienter eller pårørende dog oplevet mangel på sammenhæng i tværgående forløb, og godt halvdelen er usikre på, om de kan få den rette behandling, hvis de bliver syge.

Rekordmange patienter sidste år

- Nogle af vurderingerne kan vi godt være bekendt, andre er mindre gode, og vi tager ansvaret på os, siger formand for Danske Regioner, Bent Hansen. Han understreger, at personalet ofte er hårdt presset, og at mere tid er vigtigt for at sikre bedre kvalitet for patienterne.

Meldingen kommer efter at krav om produktivitetsstigninger og effektiviseringer i sundhedsvæsenet er øget de senere år. Og flere og flere patienter får behandling: Sidste år var over 2,7 mio. danskere i kontakt med sygehusvæsenet. Det svarer til næsten hver anden dansker.

Patientansvarlige læger udbredes

Mange sygehuse arbejder allerede med kvalitet og borgerinddragelse. F.eks. i paletten af initiativer i projektet ”Borgerenes Sundhedsvæsen”. Patienter skal blandt andet have én ansvarlig læge, der tager ansvar for, at der er sammenhæng i behandlingen. Flere steder er ideen afprøvet, og ordningen rulles ud til hele landet fra 2017, fortæller Bent Hansen.

- Dermed ikke være sagt, at vi ikke gerne vil gøre det bedre på de områder, der ifølge borgerne halter. Vi ville gerne have haft topkarakter på alle områder, men det kræver, at regeringen erkender, at tid koster penge: Hvad enten det er tid til kontakt til patienternes hjemkommune, kontrol af antallet af piller eller tid til en samtale med alvorligt syge og deres pårørende.

- Borgernes svar giver stof til eftertanke i vores lejr. Mit lønlige håb er så, at det også sker blandt politikerne på Christiansborg, tilføjer Bent Hansen.

KONTAKT

Hvis du vil vide mere

RELATEREDE NYHEDER

Kontakt

Patienters tilfredshed med helikopterhjælp er helt i top

Ny undersøgelse af tilfredsheden blandt de patienter, der får hjælp med akutlægehelikopter, viser, at de er yderst tilfredse og føler sig trygge i hænderne på helikoptermandskabet.

Læs mere

Sammen gør vi Danmark til førende HealthTech nation

Forestil dig, at du ved at sluge en robot i tabletform på størrelse med en Kodimagnyl, kan behandles for din sukkersyge ved et snuptag - helt uden brug af nåle. Dine helbredstjek klarer du hurtigt med en sundhedsbot på din telefon. Science fiction? Nej, for sundhedsteknologiske løsninger som disse kan blive til virkelighed om få år, hvis sundhedsvæsen, industri og forskning og andre gode kræfter lægger sig i selen – sammen.

Læs mere

Højere aktivitet på hospitalerne understreger behov for markant løft

Nye tal viser stor stigning i antal kontakter på sygehusene og få ekstra ansatte. Fra 2009 til 2018 er der sket en stigning i antallet af kontakter på offentlige sygehuse på 39 procent. Der skal flere penge til, hvis ikke ny medicin og nye behandlinger skal sluge det hele.

Læs mere

Blåt stempel til kvaliteten hos de praktiserende speciallæger

Alle landets 1000 praktiserende speciallæger har nu fået det blå stempel af Den Danske Kvalitetsmodel efter en grundig akkreditering. Dermed står speciallægerne godt rustet til at behandle flere patienter i det nære sundhedsvæsen de kommende år, fastslår Danske Regioner og Foreningen af Praktiserende Speciallæger.

Læs mere