Borgerundersøgelse peger på et presset sundhedsvæsen

En undersøgelse blandt over 6.000 borgere viser, at der er plads til forbedringer i sundhedsvæsenet. Men et løft kræver penge, lyder det fra Bent Hansen, formand for Danske Regioner, op til de afgørende forhandlinger om regionernes økonomi

Mandag Morgen og Tryg Fonden har offentliggjort en omfattende borgerundersøgelse foretaget af Userneeds. På en skala fra 0 til 10 giver borgerne sundhedsvæsenet en karakter på lidt over middel: 6,7.

Syv ud af 10 mener f.eks., at det er let at forstå instruktioner fra sygehuspersonalet. Næsten halvdelen har som patienter eller pårørende dog oplevet mangel på sammenhæng i tværgående forløb, og godt halvdelen er usikre på, om de kan få den rette behandling, hvis de bliver syge.

Rekordmange patienter sidste år

- Nogle af vurderingerne kan vi godt være bekendt, andre er mindre gode, og vi tager ansvaret på os, siger formand for Danske Regioner, Bent Hansen. Han understreger, at personalet ofte er hårdt presset, og at mere tid er vigtigt for at sikre bedre kvalitet for patienterne.

Meldingen kommer efter at krav om produktivitetsstigninger og effektiviseringer i sundhedsvæsenet er øget de senere år. Og flere og flere patienter får behandling: Sidste år var over 2,7 mio. danskere i kontakt med sygehusvæsenet. Det svarer til næsten hver anden dansker.

Patientansvarlige læger udbredes

Mange sygehuse arbejder allerede med kvalitet og borgerinddragelse. F.eks. i paletten af initiativer i projektet ”Borgerenes Sundhedsvæsen”. Patienter skal blandt andet have én ansvarlig læge, der tager ansvar for, at der er sammenhæng i behandlingen. Flere steder er ideen afprøvet, og ordningen rulles ud til hele landet fra 2017, fortæller Bent Hansen.

- Dermed ikke være sagt, at vi ikke gerne vil gøre det bedre på de områder, der ifølge borgerne halter. Vi ville gerne have haft topkarakter på alle områder, men det kræver, at regeringen erkender, at tid koster penge: Hvad enten det er tid til kontakt til patienternes hjemkommune, kontrol af antallet af piller eller tid til en samtale med alvorligt syge og deres pårørende.

- Borgernes svar giver stof til eftertanke i vores lejr. Mit lønlige håb er så, at det også sker blandt politikerne på Christiansborg, tilføjer Bent Hansen.

KONTAKT

Hvis du vil vide mere

RELATEREDE NYHEDER

Kontakt

Regionerne vil skræddersy din behandling med digitalisering

I dag er det undtagelsen, at du som patient får tilbudt en digital løsning som et led i din behandling. Danske Regioners nye digitaliseringsstrategi ”Sundhed for dig”, vil gøre det til reglen. Med videoløsninger, telemedicin og meget andet bringer sundhedsvæsenet forebyggelse og behandling hjem til dig og tilpasset dig.

Læs mere

Danskerne er klar til det digitale sundhedsvæsen

Under Corona-epidemien har regionerne og andre aktører på rekordtid sat nye digitale løsninger i søen for at hjælpe borgere, som ikke kunne mødes med sundhedsvæsenet på grund af smitterisikoen. Nye tal viser, at befolkningen med åbne arme tager imod de digitale muligheder, som regionerne vil videreudvikle og udbrede massivt i de kommende år.

Læs mere

Det digitale sprog i Danmark skal være dansk

Stat, regioner og kommuner lancerer i dag den digitale platform ’sprogteknologi.dk’, der skal give
let adgang til danske sprogressourcer og dermed understøtte udviklingen af kunstig intelligens på
dansk. Indsatsen skal bidrage til at sikre, at det digitale sprog i Danmark er dansk. Initiativet
er et samarbejde mellem staten, KL og Danske Regioner.

Læs mere

Behandlingsrådet har fundet sin formand og adresse

Formand for det kommende behandlingsråd bliver lægelig direktør på Odense Universitetshospital, Michael Dall. Samtidig bliver det Region Nordjylland, der skal huse rådets sekretariat. Det står klart efter dagens bestyrelsesmøde i Danske Regioner.

Læs mere