Gå til indhold

Borgerundersøgelse peger på et presset sundhedsvæsen

En undersøgelse blandt over 6.000 borgere viser, at der er plads til forbedringer i sundhedsvæsenet. Men et løft kræver penge, lyder det fra Bent Hansen, formand for Danske Regioner, op til de afgørende forhandlinger om regionernes økonomi

Mandag Morgen og Tryg Fonden har offentliggjort en omfattende borgerundersøgelse foretaget af Userneeds. På en skala fra 0 til 10 giver borgerne sundhedsvæsenet en karakter på lidt over middel: 6,7.

Syv ud af 10 mener f.eks., at det er let at forstå instruktioner fra sygehuspersonalet. Næsten halvdelen har som patienter eller pårørende dog oplevet mangel på sammenhæng i tværgående forløb, og godt halvdelen er usikre på, om de kan få den rette behandling, hvis de bliver syge.

Rekordmange patienter sidste år

- Nogle af vurderingerne kan vi godt være bekendt, andre er mindre gode, og vi tager ansvaret på os, siger formand for Danske Regioner, Bent Hansen. Han understreger, at personalet ofte er hårdt presset, og at mere tid er vigtigt for at sikre bedre kvalitet for patienterne.

Meldingen kommer efter at krav om produktivitetsstigninger og effektiviseringer i sundhedsvæsenet er øget de senere år. Og flere og flere patienter får behandling: Sidste år var over 2,7 mio. danskere i kontakt med sygehusvæsenet. Det svarer til næsten hver anden dansker.

Patientansvarlige læger udbredes

Mange sygehuse arbejder allerede med kvalitet og borgerinddragelse. F.eks. i paletten af initiativer i projektet ”Borgerenes Sundhedsvæsen”. Patienter skal blandt andet have én ansvarlig læge, der tager ansvar for, at der er sammenhæng i behandlingen. Flere steder er ideen afprøvet, og ordningen rulles ud til hele landet fra 2017, fortæller Bent Hansen.

- Dermed ikke være sagt, at vi ikke gerne vil gøre det bedre på de områder, der ifølge borgerne halter. Vi ville gerne have haft topkarakter på alle områder, men det kræver, at regeringen erkender, at tid koster penge: Hvad enten det er tid til kontakt til patienternes hjemkommune, kontrol af antallet af piller eller tid til en samtale med alvorligt syge og deres pårørende.

- Borgernes svar giver stof til eftertanke i vores lejr. Mit lønlige håb er så, at det også sker blandt politikerne på Christiansborg, tilføjer Bent Hansen.

KONTAKT

Hvis du vil vide mere

RELATEREDE NYHEDER

Kontakt

Norden skal gøre Europas emballage grønnere

Miljøhensyn og konkurrence går hånd i hånd i de nordiske indkøbskriterier på hospitalsområdet udviklet af de fem danske regioner. Kriterierne kan effektivt begrænse emballagemængderne fra Europas hospitaler – ikke mindst plastik, skriver Anders Kühnau og Bertel Haarder i AvisenDanmark.

Læs mere

Debatindlæg: Danske Regioner og Forhandlingsfællesskabet: Flere fuldtidsstillinger kan fremtidssikre sundhedsvæsnet

Flere på fuldtid er et af de greb, som bliver præsenteret i regeringens nyeste reformudspil ”Danmark kan mere III”. Udspillet har fokus på at få flere fra deltid til fuldtid i kommunerne, men det er man allerede i gang med i regionerne. Lokal dialog og kreativitet er vejen til at få mange flere deltidsansatte i regionerne op på fuld tid, skriver Heino Knudsen og Mona Striib.

Læs mere

Regionerne prioriterer og skaber sammenhæng i sundhedsvæsenet

Ofte bidrager sundhedsdebatten til nye indsigter og nøgterne bud på løsninger. Det kan dog efterhånden mærkes at valgkampen lurer under overfladen. Senest i Altinget hvor folketingskandidat for moderaterne Monika Rubin genbesøger en række påstande om regionernes arbejde og rolle i det danske sundhedsvæsen, skriver Danske Regioners formand for sundhedsudvalget, Karin Friis Bach i debatindlæg.

Læs mere

Ny kampagne med Bodil Jørgensen giver danskerne huskeregel, så de bedre kan undgå svindel med personlige oplysninger

Svindlere kan være svære at gennemskue – særligt når de efterligner eksempelvis banker og myndigheder for at få fat i dine personlige oplysninger. Derfor lancerer Digitaliseringsstyrelsen, KL og Danske Regioner i dag en kampagne, der skal hjælpe danskerne til at undgå at få stjålet og misbrugt deres identitet.

Læs mere