Patienter inddrages mere i behandlingen

Nationalt kvalitetsmål viser gode takter: Flere og flere af patienterne oplever, at de bliver taget med på råd. 73 pct. af patienterne i ambulant behandling svarede sidste år, at personalet gav dem mulighed for at deltage i beslutninger om behandlingen.

- Det er dejligt, at flere patienter siger, at de bliver inddraget. Sådan siger formanden for Danske Regioner, Bent Hansen. Både akutte og ambulante patienter samt patienter med planlagte forløb svarede sidste år, at de i højere grad blev taget med på råd, sammenlignet med tidligere år.

Et af de nationale mål

Mere inddragelse af patienterne er blandt de otte nationale kvalitetsmål, som regeringen og Danske Regioner blev enige om sidste år. Nu er tallene for 2016 gjort op, og cirka 150.000 patienter har som en del af den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelse, LUP, bl.a. netop svaret på, om de føler sig inddraget i behandlingen.

Graden af tilfredshed er størst blandt de ambulante patienter, hvor 73 % følte sig inddraget sidste år mod 66 % i 2014. Og blandt planlagte og akutte patienter er tilfredshedsgraden også steget – med 6 procentpoint i løbet af de seneste to år.

Patienter med individuelle ønsker

- Vi arbejder hårdt på, at personalet lytter og inddrager patienterne, så jeg kan kun være tilfreds med den stigende andel af patienter, der føler, at de bliver taget med på råd, siger formand for Danske Regioner, Bent Hansen.

- Samtidig er det glædeligt, at der nu er mindre forskel mellem de fem regioner, når det gælder patienternes følelse af at blive inddraget, tilføjer Bent Hansen. Han pointerer, at målet er endnu større inddragelse af patienterne. 

- De er jo hovedpersonerne i sundhedssektoren. De ønsker et bedre liv, og de vil tages alvorligt i forhold til dét, der betyder noget for dem hver især. Danske Regioner har stort fokus på området - bl.a. med projekter som Borgernes Sundhedsvæsen, Patientansvarlig Læge og senest Sundhed for Alle, siger Bent Hansen. 

LÆS MERE: 

Fakta

Alle regionerne har siden 2014 forbedret patientinddragelsen

I 2014 vurderede planlagt indlagte patienter gennemsnitligt patientinddragelsen til 3,54 på en skala fra 1-5. Denne vurdering var i 2016 steget til 3,76. Det svarer til, at 22 procent af de adspurgte patienter oplever en højere grad af inddragelse.

Kontakt

Hvis du vil vide mere

Frederik Wøhlk, konsulent
Center for styring, økonomi og sammenhæng
T:3529 8468
M:2917 0899
E:frw@regioner.dk

Torsten Ellermann Eriksen, presserådgiver
Kommunikation
M:4020 2057
E:tee@regioner.dk

Relaterede nyheder

Læs mere

Regionerne vil skræddersy din behandling med digitalisering

I dag er det undtagelsen, at du som patient får tilbudt en digital løsning som et led i din behandling. Danske Regioners nye digitaliseringsstrategi ”Sundhed for dig”, vil gøre det til reglen. Med videoløsninger, telemedicin og meget andet bringer sundhedsvæsenet forebyggelse og behandling hjem til dig og tilpasset dig.

Læs mere

Danskerne er klar til det digitale sundhedsvæsen

Under Corona-epidemien har regionerne og andre aktører på rekordtid sat nye digitale løsninger i søen for at hjælpe borgere, som ikke kunne mødes med sundhedsvæsenet på grund af smitterisikoen. Nye tal viser, at befolkningen med åbne arme tager imod de digitale muligheder, som regionerne vil videreudvikle og udbrede massivt i de kommende år.

Læs mere

Det digitale sprog i Danmark skal være dansk

Stat, regioner og kommuner lancerer i dag den digitale platform ’sprogteknologi.dk’, der skal give
let adgang til danske sprogressourcer og dermed understøtte udviklingen af kunstig intelligens på
dansk. Indsatsen skal bidrage til at sikre, at det digitale sprog i Danmark er dansk. Initiativet
er et samarbejde mellem staten, KL og Danske Regioner.

Læs mere

Ny kampagne skal hjælpe danskerne med at færdes mere sikkert på nettet

Danskernes hverdag bliver mere og mere digital, men desværre følger de digitale svindlere med, og de bliver dygtigere og mere avancerede. Derfor skyder Digitaliseringsstyrelsen i samarbejde med KL og Danske Regioner en ny kampagne i gang, der skal gøre danskerne opmærksomme på de digitale fælder.

Læs mere