I regionerne arbejder vi omhyggeligt med at få den kollektive trafik og borgernes mobilitet til at passe sammen. Det skal være muligt at bo og arbejde og uddanne sig i hele landet, også hvis man har bosat sig uden for de store byer, skriver Danske Regioners formand for regional udvikling og EU, Anders G. Christensen, i Altinget.
Trængsel på vejene kræver løsninger
Flere steder i landet skaber den trafikale trængsel problemer, og der er behov for at binde Danmark bedre sammen og skabe mere effektiv mobilitet for borgerne. Det fremgår af en ny analyse, Fremtidens Transport, fra Danske Regioner.
Presset på den danske infrastruktur stiger. Flere biler giver en større belastning på vejnettet, og der er ikke tegn til, at det billede ændrer sig foreløbigt. Over de seneste 10 år er antallet af biler i Danmark steget med 380.000 svarende til 18 procent. Samtidig er trafikken på de danske motorveje steget med 20 procent.
Der er derfor brug for en sammenhængende transportplanlægning, der understøtter de aktuelle behov, men som også er i stand til at imødekomme de teknologiske forandringer, så infrastrukturen ikke fastlåses på sigt. Den slags fleksibilitet kræver nærhed og indsigt i de forskellige regionale vilkår og tendenser.
Det fremgår af et nyt udspil, Fremtidens Transport - disruption kræver ny planlægning, fra Danske Regioner.
- Skal vi løse de aktuelle udfordringer i trafikken og få gavn af nye teknologier, er der behov for en ny fleksibel transportplanlægning, der sikrer mere sammenhængende mobilitet for borgere og virksomheder, siger Jens Stenbæk, formand for Udvalget for Sundhedsinnovation og Erhvervssamarbejde i Danske Regioner, og fortsætter:
- Trængslen er voldsomt dyr samfundsøkonomisk og kan være til stor gene for den enkelte og samtidig blive en barriere for regional vækst og udvikling. En ny transportplanlægning skal sikre bedre sammenhæng for borgerne nationalt, regionalt og lokalt, og det kan regionale mobilitetsstrategier være med til at sikre. Derfor vil regionerne fremover sammen med kommunerne udarbejde mobilitetsstrategier, som vil beskrive de tiltag, der kan gennemføres for at mindske trængslen.
Alternativer til bilen
Internationale erfaringer viser, at det er vanskeligt at løse trængselsproblemer alene ved hjælp af investeringer i vejnettet, da flere og bredere veje alligevel fyldes op af ændret rutevalg og øget trafik. Derfor er det også vigtigt, at der bliver kigget på de kollektive alternativer til bilen, betoner Jens Stenbæk.
- Den førerløse metro i København er ved at blive udbygget, og der arbejdes med førerløse busser. Sådanne tiltag kan gøre den kollektive trafik mere konkurrencedygtig med bilen, og den udvikling skal vi hjælpe på vej, siger han.
Staten skal med ombord
I Danmark er vi godt i gang med at teste nye teknologier, der kan hjælpe os med at håndtere transportområdets udfordringer i fremtiden, viser udspillet. For eksempel vil førerløse biler i fremtiden kunne dække dagens mobilitet med færre biler, hvis man i højere grad end i dag tænker i samkørsel, og førerløse biler vil kunne spare Danmark op mod 2 milliarder kroner om året på grund af mindre køer og færre trafikuheld.
- Men hvis vi for alvor skal rykke noget, skal staten med og sørge for en sammenhængende statslig transportplan. Det vil give en effektiv prioritering af de offentlige investeringer og understøtte vækst, udvikling og beskæftigelse i hele landet. Statens transportplan skal udarbejdes i dialog med regioner og kommuner, og her kan mobilitetsstrategierne være nyttige bidrag, siger Jens Stenbæk.