Kampagne fik flere til at stemme

Ny undersøgelse viser, at borgere, der så regionernes kampagne op til kommunal- og regionsvalget i november 2017 var mere tilbøjelige til at stemme. Uden kampagnen havde valgdeltagelsen, ikke mindst blandt de unge, været lavere, lyder det fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole.

For første gang får vi nu viden om, hvorvidt man kan få folk til stemmeurnerne med aktivitet på sociale medier, TV-reklamer og bred kommunikation. Jakob Linaa Jensen fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole har i samarbejde med Danske Regioner undersøgt sammenhængen mellem valgdeltagelse og en lang række faktorer, som mediebrug, interesse – og om man har set regionernes kampagne.

- Regionernes kampagne skabte opmærksomhed om valget og ser ud til at have øget den generelle interesse for og viden om valget. Uden kampagnen havde valgdeltagelsen, ikke mindst blandt de unge, været lavere end i 2013. Vi ved til fremtidige valg, at reklamer på tv og kampagneindhold på sociale medier bliver delt, talt om og skaber engagement. Til gengæld må man heller ikke glemme traditionelle medier, der fortsat har en betydning, lyder det fra chefforsker på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Jakob Linaa Jensen.

Hos Danske Regioner glæder man sig over, at indsatsen har båret frugt:

- Jeg fryder mig over, at vores indsats har skubbet vælgere fra sofaen over til stemmeboksen. Jeg er glad for at det gør en forskel, at vi ikke alene siger ’Tænk dig om, før du ikke stemmer’, men også går i dialog med vælgerne om hvad det er, deres stemme giver indflydelse på, siger formand for Danske Regioner, Stephanie Lose.

Samtidig glæder regionernes formand sig over, at forskning fra Københavns Universitet kortlægger, at de yngste vælgere endnu engang hævede deres valgdeltagelse:

- Det er dejligt, at fremtidens generation ser ud til at holde den demokratiske fakkel højt. Og så skal vi jo huske, at vi skal blive ved med at skubbe til de nye generationer. Derfor er det mit håb, at analyserne både kan være et værdifuldt indspark til næste valg - og til de vigtige debatter om, hvordan vi bedst holder vores demokrati aktivt og levende, siger Stephanie Lose. 

Fakta

Regionerne kampagne for høj valgdeltagelse

I efteråret 2017 arbejdede de fem regioner i fællesskab for at skubbe til en høj valgdeltagelse ved kommunal- og regionsvalget 21. november. For mens regioner tegner sig for 13% af de offentlige budgetter og politikernes beslutninger i høj grad påvirker vores hverdag, er valgdeltagelsen til både kommuner og regioner væsentlig lavere end til Folketinget. Samtidig stemmer unge i 20erne markant mindre end resten af befolkningen.

Regionerne stod i fællesskab bag en kampagne, der skulle udbrede kendskabet til regionernes arbejde, altså hvilken indflydelse en stemme til regionsrådet giver. En række fælles budskaber koblede emner, som er vigtige for vælgerne, med valget. Budskaberne blev holdt i hverdagssprog, udviklet visuelt med enkle stregtegninger og blev omsat til en lille film, der blandt andet blev vist som reklame på TV. Desuden har regionerne i fællesskab udviklet materiale til sociale medier og gennemført en fælles presseindsats.

  • Vejen til demokratisk deltagelse - rapport om mobilisering (specielt af unge) i forbindelse med kommunal- og regionsvalg 2017 med særligt fokus på regionernes kampagne for høj valgdeltagelse. Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, 2018 (pdf)

I rapporten Vejen til demokratisk deltagelse har Danmarks Medie- og Journalisthøjskole belyst mediebrugen og den demokratiske deltagelse i forbindelse med kommunal- og regionsvalget 2017. Rapporten viser effekten af både mediebilledet under valgkampen generelt og den kampagne for høj valgdeltagelse, som regionerne stod bag. Rapporten oplister generelle forskelle i deltagelse mellem de unge og befolkningen som helhed og har undersøgt vejene til demokratisk deltagelse for begge grupper: hvad er det for faktorer, der bestemmer, om man stemmer eller ej? Rapporten konkluderer, at regionernes kampagne ser ud til at have påvirket valgaktiviteten opadgående.

Rapporten fokuserer på valgdeltagelsen fordelt på de forskellige sociodemografiske grupper ved kommunal- og regionsvalget i 2017, og analyserer udviklingen i valgdeltagelse fra valg til valg fordelt på de sociodemografiske grupper. Rapporten viser, at de yngste vælgere oplevede en stigning i deres valgdeltagelse i 2017, da de 18-åriges valgdeltagelse steg med 4 procentpoint. De 18-årige stemte dermed hele 17 procentpoint mere ved kommunal- og regionsvalget i 2017 end de gjorde i 2009. Det er den højeste valgdeltagelse nogensinde målt for denne gruppe.

kontakt

Hvis du vil vide mere

Rikke Houkjær,
Chefrådgiver
T *
M 4265 4717
E rho@regioner.dk
Rikke Houkjær (RHO)
Kontakt

Hvis du vil vide mere

Stephanie Lose,
Formand for Danske Regioner, regionsrådsformand
T -
M 25 33 09 82
E slo@rsyd.dk
Stephanie Lose
relaterede nyheder

Læs mere