Fundamentet for et nært digitalt sundhedsvæsen
De forandringer, som sundhedsvæsenet står overfor, kræver imidlertid, at vi styrker fundamentet og udvikler sundhedsvæsenet i tæt samarbejde med såvel borgere og medarbejdere som kommuner, praksissektoren, staten og private aktører.
BORGERE OG MEDARBEJDERE KLÆDT PÅ TIL DET DIGITALE
Det er en forudsætning for den omstilling, vi ønsker i sundhedsvæsenet, at medarbejdere og borgere mestrer digitale kompetencer, som matcher deres nye roller i sundhedsvæsenet. Vi vil derfor arbejde for at styrke både borgeres og medarbejderes kompetencer for at sikre, at alle kan drage fordel af de digitale muligheder.
ET STÆRKERE OG DIGITALT SAMMENHÆNGENDE SUNDHEDSVÆSEN
Vi vil tage ansvar for det samlede digitale sundhedsvæsen i samarbejde med de andre aktører på sundhedsområdet – offentlige som private – og i særlig grad stat, kommuner og praksissektor.
Vi vil sammen med de øvrige parter i sundhedsvæsenet arbejde for et langt bedre overblik over relevante patientoplysninger, som ikke er begrænset af sektorgrænser og som i højere grad end i dag kan tilpasses den specifikke arbejdssituation. Så kan medarbejderen hurtigt danne sig et overblik over de oplysninger, som er relevante for den aktuelle behandling - fortsat med fuld fokus på datasikkerheden for den enkelte patient.
De praktiserende læger skal i fremtiden være en endnu stærkere og vigtigere hjørnesten i det samlede sundhedsvæsen, og flere opgaver skal løses tættere på borgerne.
Borgerne skal kunne forvente, at hele sundhedsvæsenet følger med tiden. Det stiller også krav til de praktiserende læger, praktiserende speciallæger og andre behandlere i praksissektoren om både at være med til at udvikle nye ting, men også have blik for borgernes ønsker om flere former for tilgængelighed. Den udvikling vil regionerne være med til at drive.
TIDSSVARENDE, SIKKER OG STABIL DRIFT 24/7
Hele sundhedsvæsenet er dybt afhængige af digitale løsninger for at kunne fungere i dagligdagen og levere høj kvalitet og patientsikkerhed - døgnet rundt, året rundt.
Det gælder både de digitale løsninger, som borgeren møder, og dem, som medarbejderne i sundhedsvæsenet benytter i det daglige arbejde. Det gælder også de administrative systemer, som ”på bagsiden” af det hele sikrer, at alt det praktiske fungerer, som det skal – fra vagtplanlægning til overblik over lager og apparatur, medicinhåndtering, madservice osv.
Vi skal gribe og sætte skub i brugen af nye teknologier, der kan bringe os løsninger, som ingen i dag har tænkt på. Vi vil udnytte de nye muligheder til at sikre endnu bedre og højt specialiseret behandling på hospitalerne. Det betyder også, at vi har fokus på at udnytte de bedste teknologier, når vi skifter ældre digitale løsninger ud med nyt.
Uanset om vi holder ved lige, moderniserer eller skrifter dele eller hele systemer ud, skal vi hele tiden have øje for den teknologiske udvikling, som i mange tilfælde gør det muligt at løse opgaverne på en helt ny og smartere måde.
Et centralt fokus er brugervenlighed, så systemerne intuitivt understøtter medarbejderne bedst muligt i deres kerneopgave og ikke stjæler unødig tid og opmærksomhed.
KLOG OG SIKKER BRUG AF DATA
Vi skal sikre, at vi drager nytte af de indsigter, som data kan berige os med, samtidig med at vi håndterer data sikkert og klogt. Det betyder blandt andet, at alle aktører i sundhedsvæsenet skal være bedre til at formidle og give borgere, sundhedsprofessionelle og administrationen indsigt i data, der kan være til gavn og skabe værdi for den enkelte og for samfundet.
Data er i dag en fundamental del af sundhedsvæsenets opgaveløsning og en forudsætning for den service, som medarbejderne hver dag leverer til borgerne.
Det er en afgørende forudsætning for en positiv digital udvikling i sundhedsvæsenet, at borgerne har tillid til, at brug af data skaber nye behandlingsmuligheder, samtidig med at sikkerheden er i orden. Med vigtige indsatser på cyber- og informationssikkerhedsområdet arbejder regionerne derfor målrettet med, at borgerens oplysninger ikke falder i de forkerte hænder. Det fælles arbejde for bedre informations- og cybersikkerhed i hele sundhedsvæsenet er et vigtigt fundament.