Gå til indhold

Grøn varetransport til regionerne

Regionerne og Amgros har udarbejdet fælles udbudskrav til grøn last mile-transport af varer til hospitaler og centrallagre. Kravene skal, som udgangspunkt, anvendes på alle udbud af varer.

Udbudskravene til last mile-transport øges løbende fra 2026 til 2030 for at give markedet tid til at tilpasse sig kravene. Allerede fra næste år giver den en konkurrencefordel, da der gives positive point, hvis man kan levere helt eller delvist med el-varevogne eller el-lastbiler. Fra 2030 bliver det et minimumskrav at alt skal leveres med el-køretøjer.

Med kravene understøtter leverandørerne regionernes målsætning om at halvere klimaaftrykket fra hospitalsdriften inden 2035. Konsekvenserne er positive for både klimaet og miljøet, da der er store CO-besparelser, færre udledninger af miljø- og sundhedsskadelige partikler samt mindre støjforurening.

Med det danske energimix for el, så falder udledningerne pr. kørt kilometer med lastbil fra ca. 300 gram C02 på diesel til blot ca. 3,6 gram. Så de mange hundrede daglige leveringer til hospitalerne i Danmark bliver til mange tusinde tons CO2-reduktioner årligt.

Formålet med kriterierne er at sikre ambitiøse og ensartede grønne krav til last mile-transport. Indfasningsperioden skal samtidig sikre, at markedet får tid til at tilpasse sig de øgede krav. Allerede i 2026 indføres en række overgangskrav. Her vil gælde mindstekrav om, at køretøjerne som minimum opfylder Euronorm 6 samt konkurrencekrav om emissionsfri transport.

Link til de Fællesregionale grønne kriterier for last mile-transport af varer.

Regionerne er tilsvarende i fuld gang med at omlægge deres egen transportflåde til emissionsfrie køretøjer. Dette vil også medføre en betydelig klimagevinst, da regionerne selv er en betydelig transportoperatør i form af bl.a. blodprøver til analyser,  kirurgiske instrumenter fra sterilcentralen, varer fra egne centrallagre og naturligvis patientbefordring. 

Last mile-transport defineres som den del af varens transport, der sker med det transportmiddel, der varetager den sidste del af transporten til varemodtageren. Dvs. det transportmiddel der konkret kommer med varen.