Borgernes Sundhedsvæsen

Det regionale sundhedsvæsen er præget af høj faglig kvalitet og effektivitet. Men der kan gøres mere for at sikre gode patientoplevelser og sammenhængende patientforløb. Borgernes Sundhedsvæsen er et sundhedsvæsen, der i endnu højere grad har mennesket i centrum.

Med Borgernes Sundhedsvæsen forandrer vi kulturen i sundhedsvæsenet. En kulturforandring, hvor borgernes viden, behov og ønsker anerkendes og sættes i centrum for behandling, forløb og organisering. Det giver bedre resultater for borgeren, øger borgerens livskvalitet og styrker kvaliteten i sundhedsindsatserne.

Borgerne skal deltage aktivt i deres behandlingsforløb. Hvis sundhedsvæsenet skal lykkes med at tilrettelægge faglige ydelser og service, der har borgernes behov i centrum, så skal borgerne støttes i at formidle det, der er vigtigt for dem. Borgerne skal have viden og redskaber til at håndtere deres sygdom og helbred, så de har mulighed for at spille en aktiv rolle i deres behandlingsforløb.

Behandlingsindsatsen skal afspejle det, der er vigtigt for borgerne.

 

 
Årets borgerinddragende initiativ

Siden 2016 har Danske Regioner hvert år uddelt prisen Årets Borgerinddragende Initiativ for at sætte fokus på og hylde de mange initiativer, der sikrer gode patientinddragende forløb rundt om i landet.

Læs mere om Årets Borgerinddragende Initiativ

hvordan inddrager vi patienten?

Ny guide til patientinddragelse

Patientinddragelsesguiden.dk er en elektronisk værktøjskasse, der giver dig hurtigt overblik over 12 metoder til patient- og pårørendeinddragelse. Her kan du gennem trin-for-trin-metodeguides få inspiration til, hvordan patienter og andre kan inddrages i planlægning, udvikling og evaluering af afdelingen eller hospitalet. Du kan også se videoer om flere af metoderne, hvor ledere, medarbejdere, patienter og pårørende fortæller om deres erfaringer med metoderne. 

Inspiration

Helhedsorienterede Patientforløb

Danske Regioner står sammen med en række aktører på sundhedsområdet bag et nyt inspirationskatalog om helhedsorienterede patientforløb. Med udgangspunkt i seks cases giver kataloget konkrete eksempler på, hvad det kræver for at skabe mere sammenhæng i patientforløb, og hvordan patienter bliver inddraget, så de oplever deres forløb som trygge og meningsfulde. Kataloget er et resultat af indsatsen Helhedsorienterede Patientforløb i regi af Borgernes Sundhedsvæsen.

årets borgerinddragende initiativ 2018

Initiativ for benamputerede patienter vinder pris

Initiativet ”Et ben foran – peerboard med benamputerede patienter” har opnået bedre og mere sammenhængende forløb for benamputerede patienter. Idéen er udviklet af Ortopædkirurgisk Afdeling i Hjørring på Aalborg Universitetshospital. Initiativet er tildelt Danske Regioners pris Årets Borgerinddragende Initiativ 2018.

Læs mere

relaterede nyheder

Læs mere

Det er bare typisk politikerne … eller er det?

Der findes mange fordomme om, hvad der egentlig kendetegner vores folkevalgte politikere. Men måske gemmer der sig faktisk noget mere og andet, end man lige tror, og måske er de slet ikke så forskellige fra alle andre. Find selv ud af det på Folkemødet, hvor ekspert i personlighedspsykologi, Asbjørn Sonne Nørgaard, graver sig ned i personlighederne bag de fem regionsrådsformænd.

Læs mere

Den Involverende Stuegang vinder prisen for Årets Borgerinddragende Initiativ 2019

Spændingen blev udløst i dag på Danske Regioners Generalforsamling. Det blev Den Involverende Stuegang fra Region Hovedstaden, der tog prisen for Årets Borgerinddragende Initiativ 2019. Initiativet sætter barren for patient- og pårørendeinddragelse rigtig højt, siger Stephanie Lose, formand for Danske Regioner.

Læs mere

Skal sundhedspolitikken lægges i hænderne på bureaukrater, budgetbisser og bestyrelsesfolk?

Danske Regioners formandskab advarer mod den centralisering og afdemokratisering af sundhedsvæsenet, der bliver en konsekvens af regeringens sundhedsreform. Styring af sundhedsvæsenet kræver mere end regneark og rationalisering.

Læs mere

Stor tilfredshed hos akutte patienter

Knap tre ud af fire patienter på landets akutmodtagelser og akutklinikker var i 2018 i høj grad tilfredse med deres besøg. Det viser en ny undersøgelse. Samtidig skal et nyt udspil gøre noget ved ventetiden for de akutte patienter, siger næstformand for Danske Regioner Ulla Astman

Læs mere