Borgernes Sundhedsvæsen

Det regionale sundhedsvæsen er præget af høj faglig kvalitet og effektivitet. Men der kan gøres mere for at sikre gode patientoplevelser og sammenhængende patientforløb. Borgernes Sundhedsvæsen er et sundhedsvæsen, der i endnu højere grad har mennesket i centrum.

Med Borgernes Sundhedsvæsen forandrer vi kulturen i sundhedsvæsenet. En kulturforandring, hvor borgernes viden, behov og ønsker anerkendes og sættes i centrum for behandling, forløb og organisering. Det giver bedre resultater for borgeren, øger borgerens livskvalitet og styrker kvaliteten i sundhedsindsatserne.

Borgerne skal deltage aktivt i deres behandlingsforløb. Hvis sundhedsvæsenet skal lykkes med at tilrettelægge faglige ydelser og service, der har borgernes behov i centrum, så skal borgerne støttes i at formidle det, der er vigtigt for dem. Borgerne skal have viden og redskaber til at håndtere deres sygdom og helbred, så de har mulighed for at spille en aktiv rolle i deres behandlingsforløb.

Behandlingsindsatsen skal afspejle det, der er vigtigt for borgerne.

 

 
Årets borgerinddragende initiativ

Siden 2016 har Danske Regioner hvert år uddelt prisen Årets Borgerinddragende Initiativ for at sætte fokus på og hylde de mange initiativer, der sikrer gode patientinddragende forløb rundt om i landet.

Det blev "Den Involverende Stuegang" ved Neurocenteret på Rigshospitalet, der modtog prisen Årets Borgerinddragende Initiativ 2019 på Danske Regioners generalforsamling den 11. april. "Initiativet sætter barren for patient- og pårørendeinddragelse rigtig højt", siger Stephanie Lose, formand for Danske Regioner.

Læs mere om Årets Borgerinddragende Initiativ

hvordan inddrager vi patienten?

Ny guide til patientinddragelse

Patientinddragelsesguiden.dk er en elektronisk værktøjskasse, der giver dig hurtigt overblik over 12 metoder til patient- og pårørendeinddragelse. Her kan du gennem trin-for-trin-metodeguides få inspiration til, hvordan patienter og andre kan inddrages i planlægning, udvikling og evaluering af afdelingen eller hospitalet. Du kan også se videoer om flere af metoderne, hvor ledere, medarbejdere, patienter og pårørende fortæller om deres erfaringer med metoderne. 

Inspiration

Helhedsorienterede Patientforløb

Danske Regioner står sammen med en række aktører på sundhedsområdet bag et nyt inspirationskatalog om helhedsorienterede patientforløb. Med udgangspunkt i seks cases giver kataloget konkrete eksempler på, hvad det kræver for at skabe mere sammenhæng i patientforløb, og hvordan patienter bliver inddraget, så de oplever deres forløb som trygge og meningsfulde. Kataloget er et resultat af indsatsen Helhedsorienterede Patientforløb i regi af Borgernes Sundhedsvæsen.

relaterede nyheder

Læs mere

Regionerne vil skræddersy din behandling med digitalisering

I dag er det undtagelsen, at du som patient får tilbudt en digital løsning som et led i din behandling. Danske Regioners nye digitaliseringsstrategi ”Sundhed for dig”, vil gøre det til reglen. Med videoløsninger, telemedicin og meget andet bringer sundhedsvæsenet forebyggelse og behandling hjem til dig og tilpasset dig.

Læs mere

Danskerne er klar til det digitale sundhedsvæsen

Under Corona-epidemien har regionerne og andre aktører på rekordtid sat nye digitale løsninger i søen for at hjælpe borgere, som ikke kunne mødes med sundhedsvæsenet på grund af smitterisikoen. Nye tal viser, at befolkningen med åbne arme tager imod de digitale muligheder, som regionerne vil videreudvikle og udbrede massivt i de kommende år.

Læs mere

Det digitale sprog i Danmark skal være dansk

Stat, regioner og kommuner lancerer i dag den digitale platform ’sprogteknologi.dk’, der skal give
let adgang til danske sprogressourcer og dermed understøtte udviklingen af kunstig intelligens på
dansk. Indsatsen skal bidrage til at sikre, at det digitale sprog i Danmark er dansk. Initiativet
er et samarbejde mellem staten, KL og Danske Regioner.

Læs mere

Ny kampagne skal hjælpe danskerne med at færdes mere sikkert på nettet

Danskernes hverdag bliver mere og mere digital, men desværre følger de digitale svindlere med, og de bliver dygtigere og mere avancerede. Derfor skyder Digitaliseringsstyrelsen i samarbejde med KL og Danske Regioner en ny kampagne i gang, der skal gøre danskerne opmærksomme på de digitale fælder.

Læs mere