Generelt vedr. puljerne for overfladevand og PFAS-forureninger
Regionerne ser positivt på udsigten til at kunne påbegynde de nødvendige indsatser for at beskytte vores overfladevand mod påvirkning fra jordforureninger. Vi vil dog gerne fremhæve, at vi i første omgang havde foretrukket, at midlerne til overfladevandsindsatsen blev tildelt regionerne som en forøgelse af det eksisterende bloktilskud, der allerede anvendes til håndtering af forureninger, som udgør en risiko for grundvandet og boliger.
Det bekymrer, at de foreslåede ordninger med særskilte planer, årlige statusrapporter, ansøgninger mv. vil medføre en øget administrativ byrde. Regionerne udarbejder allerede årlige indsatsplaner i henhold til jordforureningslovens § 18, som dækker grundvandsforureninger og forureninger, der udgør en risiko for boliger m.v. Vi vurderer, at indsatser i forhold til overfladevand og PFAS problemfrit kan integreres i disse eksisterende planer.
Vi ønsker at fremhæve, at de rapporteringskrav, der gælder for generationsforureninger, ikke bør udstrækkes til også at gælde puljerne til indsatser for overfladevand og oprensning af PFAS-forurening. Sidstnævnte puljer og dermed projektbudgetter er betydeligt mindre end ved generationsforureninger, og dermed er det ikke proportionalt at stille de samme rapporteringskrav. De administrative omkostninger ved de omfattende rapporteringskrav vil udgøre en uforholdsmæssig stor del af det samlede budget og dermed reelt give mindre miljø – mindre oprensning – for pengene.
Derudover har indsatserne over for overfladevand og PFAS heller ikke en EU-medfinansiering og de krav, der følger med denne. En opdeling på underposter for et projekt til 1 mio. kr. eller mindre burde ikke være nødvendig.
Regionerne laver allerede årlige indberetninger af alle relevante aktiviteter, og ved at udnytte disse eksisterende rammer ville vi kunne bidrage til at realisere regeringens mål om en mere effektiv offentlig sektor og administrative besparelser.
For at reducere de administrative byrder, både for regionerne og for Miljøstyrelsen, som skal administrere puljemidlerne, vil regionerne i tilfælde, hvor det vurderes hensigtsmæssigt, gerne ansøge om midler til mindre undersøgelser på flere lokaliteter som ét projekt. Vi forventer at drøfte dette med Miljøstyrelsen.
Vi bemærker endelig, at det for puljemidlerne til henholdsvis PFAS og overfladevand ingen steder fremgår, at uforbrugte midler på et projekt skal tilbageføres til puljen og omfordeles til andre projekter. For generationsforureninger fremgår dette af aftaleteksten i forbindelse med den første Finanslovsaftale. Det bør præciseres, hvis dette også kan ske for midlerne i disse to puljer.
Forskuds- og ratebetaling
Regionerne bemærker, at den hidtidige bestemmelse om mulighed for henholdsvis forskudsbetaling og ratebetaling bortfalder. Dette anses som uhensigtsmæssigt, idet der kan være tale om store beløb, som regionerne lægger ud for.
En begrundelse for bortfaldet er, at muligheden hidtil ikke har været benyttet. Vi gør opmærksom på, at flere regioner i de kommende år kommer til at afvikle meget store projekter med oprensning af generationsforureninger, hvor netop muligheden for ratebetaling i løbet af året vil være hensigtsmæssig, da der er tale om endog meget store millionbeløb, som skal betales over kort tid.
Der bør derfor fortsat være mulighed for, at der kan ske udbetaling af allerede afholdte udgifter, hvortil der er givet tilsagn om tilskud, flere gange i løbet af et år.
Det fremstår uklart, om der kan ske udbetaling hen over året af realiserede udgifter. Det fremgår af § 10, at Miljøstyrelsen udbetaler tilskud til de afholdte udgifter, når regionsrådet fremlægger et revisorpåtegnet regnskab, der dokumenterer, at alle udgifter er afholdt.
Danske Regioner ønsker bekræftelse af, at der løbende hen over året kan ske udbetaling, så længe kravet i § 10 er opfyldt.
Tekstnære bemærkninger
Nedenfor gives tekstnære bemærkninger. Vær opmærksom på, at vi forholder os til nummereringen i udkastet til ny bekendtgørelse, som er ændret i forhold til den tidligere.
Vedr. bortfald af nuværende § 2 stk. 5
Vi bifalder, at den årlige opdatering af finansieringsbehovet alene fremgår af Danske Regioners opdaterede plan. Vi støtter derfor, at § 2, stk. 5, om, at regionsrådet hvert år skal indsende en opdatering af finansieringsbehovet i forhold til den enkelte generationsforurening, udgår. Det bemærkes, at regionerne ikke af Miljøstyrelsen er blevet afkrævet eller gjort opmærksom på manglende efterlevelse af § 2, stk. 5, jf. at det af høringsbrevet fremgår, at ”I praksis har regionsrådene ikke indsendt denne opdatering af finansieringsbehovet”. Det væsentlige er vel, at bestemmelsen er overflødig.
Vedr. § 6 - Generelle bestemmelser for tilskud til indsats vedrørende forureninger med miljøfarlige stoffer, herunder PFAS
I § 6, stk. 2 mangler der henvisning bestemmelser, der anviser, hvorledes tilskuddet udbetales.
Vedr. § 7 - Generelle bestemmelser for tilskud til indsats vedrørende jordforureninger, der truer overfladevand
I § 7, stk. 2 mangler der henvisning bestemmelser, der anviser, hvorledes tilskuddet udbetales.
Vedr. § 8, nr. 1) Det ansøgte tilskudsbeløb
Vedrørende opgivelsen af det fulde projektbudget skal vi gøre opmærksom på, at projekterne befinder sig på meget forskellige stadier, og at det fulde projektbudget derfor vil være forbundet med meget stor usikkerhed ved de projekter, som befinder sig på et tidligt stadie.
Vi skal også gøre opmærksom på, at der særligt ved PFAS- og overfladevandsprojekterne med ’det fulde projekt’, i realiteten ofte vil være tale om delprojekter – og altså ikke fulde oprensninger, jf. projektbeskrivelserne i de pågældende planer.
Vedr. § 8, nr. 5) Specifikation af projektbudget
Det burde være tilstrækkeligt under dette punkt at referere til de oplysninger, der fremgår af den plan for generationsforureninger, der fremgår af § 2 stk. 1-2. Danske Regioner finder under alle omstændigheder, at regionsrådets ansøgning med henvisning til førnævnte plan er tilstrækkeligt til at opfylde § 8 nr. 5).
Vedr. § 10 om udbetaling af tilskud
Heri præciseres det, at regnskabet skal være revisorpåtegnet, jf. EU-krav til medfinansiering af projekter.
Da der ikke henvises til denne bestemmelse i § 6, stk. 2, antager vi, at revisorpåtegning på projekter der indgår i indsats vedrørende forureninger med miljøfarlige stoffer, herunder PFAS, og indsats vedrørende jordforureninger, der truer overfladevand, ikke er et krav. Jf. § 12 er der allerede mulighed for, at Miljøstyrelsen kan forlange at blive gjort bekendt med regnskaber og øvrig dokumentation.
Den nugældende formulering af § 8, stk. 1 ønskes derfor fastholdt som gældende for udbetaling af tilskud jf. §§ 6 og 7.
Det foreslås at indsætte denne som stk. 2 i § 10 samt tilføje henvisning hertil i § 6, stk. 2 og § 7, stk. 2.
Afsluttende
Hvis Miljø- og Ligestillingsministeriet har spørgsmål eller ønsker at drøfte Danske Regioners bemærkninger, er I velkomne til at kontakte undertegnede.
Vi ser frem til fortsat godt samarbejde om opgaven.
Med venlig hilsen
Bente Villumsen
Læs også Danske Regioners høringssvar i pdf-format her: