Gå til indhold

Danske Regioners høringssvar til udkast til forslag til lov om supplerende bestemmelser til forordningen om fair adgang til og anvendelse af data (datadelingsloven)

Digitaliseringsstyrelsen har den 30. april 2025 fremsendt udkast til forslag til lov  om supplerende bestemmelser til forordningen om fair adgang til og anvendelse af data (datadelingsloven). På baggrund heraf har Danske Regioner på  vegne af regionerne følgende bemærkninger til udkast til lovforslaget.

Regionerne er positive overfor, at lovforslaget italesætter dataforordningens 
krav om at samarbejde med Datatilsynet, som følge af samspillet mellem dataforordningen og de eksisterende regler om beskyttelse af personoplysninger. 
Det fremgår imidlertid ikke klart af lovforslaget, hvordan Digitaliseringsstyrelsen og Datatilsynet skal bistå hinanden i det samarbejde. Datatilsynet har efter 
dataforordningens artikel 37, stk. 3, ansvaret for at overvåge anvendelsen af 
dataforordningen for så vidt angår beskyttelse af personoplysninger. Da Digitaliseringsstyrelsen udpeges som den kompetente tilsynsmyndighed for overholdelse af dataforordningen, savner regionerne en nærmere regulering af, hvordan Digitaliseringsstyrelsen forventes at bistå Datatilsynet i efterlevelse af Datatilsynets forpligtelser. 

Det fremgår af de almindelige bemærkningers pkt. 3, at lovforslagets § 5 udgør 
et supplerende retsgrundlag til databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, 
litra e, og giver Digitaliseringsstyrelsen mulighed for at afkræve ”alle oplysninger, som er nødvendige for Digitaliseringsstyrelsens tilsynsvirksomhed, herunder til fastlæggelse af, om et forhold hører under Digitaliseringsstyrelsens kompetence”. Det er regionernes opfattelse, at der ved enhver anmodning om oplysninger burde ske en overvejelse af, hvorvidt personoplysninger i den sammenhæng er nødvendige for Digitaliseringsstyrelsens opgavevaretagelse efter 
dataforordningen. Kravet om nødvendighed efter databeskyttelsesforordningen vil ikke være til stede, hvis behandlingen af personoplysninger i forbindelse 
med løsningen af den konkrete opgave, kunne løses ved afkrævning af oplysninger, som ikke indeholder personhenførbare data. Den samme overvejelse burde efter regionernes opfattelse finde sted for så vidt angår følsomme personoplysninger, som omtalt under de almindelige bemærkningers pkt. 3. 

Det fremgår desuden af de almindelige bemærkningers pkt. 3, at ”Digitaliseringsstyrelsen er endvidere berettiget – og efter omstændighederne også forpligtet – til at undlade at offentliggøre oplysninger fra sager, som tilsynet har 
behandlet, hvis offentlighedens interesse i at få kendskab til oplysningerne findes at burde vige for afgørende hensyn til private og offentlige interesser. I 
tvivlstilfælde vil det være naturligt at indhente en udtalelse herom fra den dataansvarlige, som er part i sagen, og eventuelt tillige fra den registrerede.” I den 
forbindelse burde det bemærkes, at den registrerede ikke nødvendigvis kan 
overskue den konsekvens, som en offentliggørelse kan medføre. Offentliggørelsen burde derfor ikke hvile på et eventuelt samtykke fra den registrerede, 
men en grundig vurdering foretaget af Digitaliseringsstyrelsen i tæt samarbejde 
med Datatilsynet.

 

Læs også Danske Regioners høringssvar i pdf-format herunder: 

Danske Regioners Høringssvar Til Udkast Til Forslag Til Lov Om Supplerende Bestemmelser Til Forordningen Om Fair Adgang Til Og Anvendelse Af Data (Datadelingsloven)