Gå til indhold

Økonomiforhandling

Gamle skinner kan afspore det lokale tog

Ny opgørelse viser, at mere end 80 procent af lokalbanernes skinner nærmer sig sidste salgsdato. Nogle steder må man endda pille sæder ud af togene, da skinnerne er så gamle, at der ellers ikke kan køres med den fornødne fart. – Det er helt afgørende, at regeringen vil være med til at investere i den kollektive trafik, siger næstformand i Danske Regioner, Ulla Astman.

Skinner under de regionale lokaltog er nogle steder så gamle, at man må pille siddepladser ud af togene, da skinnerne ellers ikke kan holde til, at der bliver kørt stærkt.

En ny opgørelse fra Danske Regioner viser, at 80 procent af de skinner, som lokaltogene kører på, er mellem 25 og 41 år gamle. Jernbaneskinner har normalt en levetid på 40-45 år.

Derfor er der i løbet af de kommende år er behov for at investere massivt i en modernisering af skinnerne, og det kræver, at en kommende regering tilfører regionerne 105 mio. kroner årligt frem mod 2026 til opgaven, lyder det fra næstformand i Danske Regioner, Ulla Astman.

- Tusindvis af danskere bruger lokalbanen til at komme på arbejde og i skole. Mange steder i Danmark er det lokaltoget, der binder by, land og lokalsamfundet sammen, siger Ulla Astman og fortsætter:

- Derfor er det også helt afgørende, at regeringen i økonomiaftalen vil være med til at investere i at modernisere skinnerne, så borgerne fortsat kan regne med lokaltog til tiden.

Millioner af rejser kan blive forsinket

Fire ud af de 14 lokalbaner, som regionerne driver, har skinner i så dårlig stand, at det vil kræve investeringer allerede nu, hvis ikke togene skal køre langsommere, med færre afgange og med større risiko for forsinkelser.

Værst ser det ud for Østbanen mellem Køge og Stevns. Her vurderer NIRAS, at det vil kræve omkring 440 mio. kroner at ombygge sporet. Også Hornbækbanen og dele af Gribskovbanen nye spor inden for en kort årrække, mens Lemvigbanen skal have udskiftet de skærver, som sporene ligger på.

- Er skinnerne på en lokalbane tilstrækkeligt nedslidte, kan det i sidste ende betyde, at vi må lukke banen. Og så bliver den kollektive trafik desværre dårligere for mange tusind danskere, siger Ulla Astman.

I dag er der årligt 12 millioner passagerer, som kører med lokalbanerne. Det er en stigning på 25 procent siden 2007 og står i kontrast til, at antallet af passagerer i DSB’s tog er faldet siden 2015.

Kontakt

Hvis du vil vide mere

Morten Christensen, presserådgiver
Kommunikation
M: 3069 1917
E: moc@regioner.dk

Henrik Severin Hansen, chefrådgiver
Center for regional udvikling, EU og miljø
T: 3529 8257
M: 2115 2933
E: hsh@regioner.dk

relaterede nyheder

Læs mere

Debatindlæg: Kære nye regering: Regionerne har en vigtig rolle at spille i den kommende nationale klimatilpasningsplan

1,8 meter. Så meget kan havet omkring de danske kyster stige frem mod år 2150. Det viser en ny analyse fra GEUS. Det kan lyde som en udfordring, der ligger langt ude i fremtiden, men så lang tid har vi ikke til at forberede os.

Læs mere

De fem regionsrådsformænd: Ulighedspulje skal afhjælpe geografisk ulighed i sundhed

Samtlige formænd i Danmarks regioner er enige om, at det er en fælles opgave at bekæmpe den geografiske ulighed i sundhed. Uligheden er en kæmpe udfordring for både ansatte og patienter, og regionerne arbejder intensivt med at skaffe personale i alle dele af landet. Men problematikken er så alvorlig, at det også kræver en national indsats. Derfor foreslår de nu en statslig ulighedspulje.

Læs mere

Debat: Teknokratiske strukturreformer vil være gift for det danske sundhedsvæsen

Personale, patienter og pårørende kan blive gidsler i et udmattende og langvarigt reformforløb, hvis det regionale demokrati bliver hældt ned ad brættet til fordel for et teknokratisk styret sundhedsvæsen, som Moderaterne foreslår. I stedet er der brug for ansvarlige og langsigtede løsninger på det stigende behandlingsbehov og manglen på arbejdskraft.

Læs mere

Regionernes udgifter til sygeplejerskevikarer ligger stabilt

Ny delrapport om eksternt vikararbejde for sygeplejersker viser, at udgifterne har ligget stabilt fra 2017-2021. Samt at det kun var en relativ beskeden andel af sygeplejerskerne, der både var ansat på et hospital og i et eksternt vikarbureau. Hospitalerne arbejder hårdt for at begrænse brugen af eksterne vikarer yderligere, fastslår formanden for Danske Regioners løn- og praksisudvalg, Heino Knudsen.

Læs mere