Den aldrende befolkning og mangel på sundhedspersonale er sundhedsvæsenets største udfordring. Danske Regioner og Øjenforeningen ser et stort potentiale i, at innovativ ny teknologi kan frigøre arbejdskraft og dermed bidrage til at løse nogle af de udfordringer, sundhedsvæsenet står over for.
Det digitale sundhedsvæsen
Et digitalt år med corona
Kontakt med sundhedsvæsnet og med læge og hospital er blevet digitalt i en helt ny grad i løbet af året med COVID-19. Her er anvendelsen af digitale platforme og sundhedsapps, der enten ikke eksisterede eller som de færreste kendte for blot et år siden.
Danskernes brug af det digitale sundhedsvæsen er vokset, siden coronapandemien ramte os med et brag for et år siden, og vi har taget videokonsultationer, hjemmesider og apps til os, når vi skal i kontakt med læger, bestille tid til test og finde vores prøvesvar. Her er 10 tal fra et år i coronaens tegn, der sætter danskernes brug af det digitale sundhedsvæsen i perspektiv.
Opslag i Laboratoriesvar inklusiv Covid-19-svar og Covid-19-pas
Via sundhed.dk: 63,5 mio. opslag (63.489.613) (fra 1. april 2020 - 1. marts 2021)
Via MinSundhed: 27 mio. opslag (26.999.272) (fra 1. april 2020 - 1. marts 2021)
I alt 100 mio. opslag de sidste 11 måneder
Download af apps
MinSundhed: 1,7 mio. downloads (1.691.616) (til og med 1. marts 2021)
Min Læge: 1,1 mio. downloads (1.050.000) (til og med 1. marts 2021)
Smitte|Stop: 2,2 mio. downloads (2.197.592) (til og med 1. marts 2021)
Tidsbestillinger på nettet
Coronaprover.dk: 12 mio. tidsbestillinger (11.520.177) (fra 7. juli 2020)
Vacciner.dk: ca. 335.000 tidsbestillinger (fra 18. december 2020 - 2. marts 2021)
Videokonsultationer
Almen praksis: 394.864 videokonsultationer (marts 2020 - december 2020)
Speciallæger: 42.748 videokonsultationer (marts 2020 - december 2020)
Psykologer: 14.320 videokonsultationer (marts 2020 - december 2020)