Gå til indhold

Det digitale sundhedsvæsen

Et digitalt år med corona

Kontakt med sundhedsvæsnet og med læge og hospital er blevet digitalt i en helt ny grad i løbet af året med COVID-19. Her er anvendelsen af digitale platforme og sundhedsapps, der enten ikke eksisterede eller som de færreste kendte for blot et år siden.

Danskernes brug af det digitale sundhedsvæsen er vokset, siden coronapandemien ramte os med et brag for et år siden, og vi har taget videokonsultationer, hjemmesider og apps til os, når vi skal i kontakt med læger, bestille tid til test og finde vores prøvesvar. Her er 10 tal fra et år i coronaens tegn, der sætter danskernes brug af det digitale sundhedsvæsen i perspektiv.

Opslag i Laboratoriesvar inklusiv Covid-19-svar og Covid-19-pas
Via sundhed.dk: 63,5 mio. opslag (63.489.613) (fra 1. april 2020 - 1. marts 2021)
Via MinSundhed: 27 mio. opslag (26.999.272) (fra 1. april 2020 - 1. marts 2021)
I alt 100 mio. opslag de sidste 11 måneder

Download af apps
MinSundhed: 1,7 mio. downloads (1.691.616) (til og med 1. marts 2021)
Min Læge: 1,1 mio. downloads (1.050.000) (til og med 1. marts 2021)
Smitte|Stop: 2,2 mio. downloads (2.197.592) (til og med 1. marts 2021)

Tidsbestillinger på nettet
Coronaprover.dk: 12 mio. tidsbestillinger (11.520.177) (fra 7. juli 2020)
Vacciner.dk: ca. 335.000 tidsbestillinger (fra 18. december 2020 - 2. marts 2021)

Videokonsultationer
Almen praksis: 394.864 videokonsultationer (marts 2020 - december 2020)
Speciallæger: 42.748 videokonsultationer (marts 2020 - december 2020)
Psykologer: 14.320 videokonsultationer (marts 2020 - december 2020)

 

Hvis du vil vide mere

Kontakt

Relaterede nyheder

Læs mere

Den udskudte sundhedsreform er en udskydelse af nødvendige investeringer i forebyggelse

I Danske Regioner har vi ventet længe, og efterhånden også en smule utålmodigt, på det sundhedsudspil, som skal sikre, at vi får de bedste rammer for at udvikle fremtidens nære og mere sammenhængende sundhedsvæsen. Sundhedsaftalen er simpelthen en væsentlig forudsætning for, at vi for alvor kan komme i gang med arbejdet og med at løse de udfordringer, som venter os. Og som vi står i.

Læs mere

Fremtidens sundhedsvæsen formes med nødvendige prioriteringer

Det forgangne år blev et historisk år for det danske sundhedsvæsen, der både har oplevet et ekstraordinært stort pres og en ekstraordinær stor bevågenhed fra offentligheden. Samtidig har dygtige medarbejdere ydet en ekstraordinær stor en indsats over mange dage, uger og måneder.

Læs mere

Digitalisering skal tænkes ind i en kommende sundhedsaftale

Det danske sundhedsvæsen skal være blandt de bedste i verden til at udnytte de enorme potentialer i digitalisering, ny teknologi og sundhedsdata som løftestang til at øge nærheden og kvaliteten i behandlingen. Derfor skal digitale løsninger tænkes ind i en kommende sundhedsaftale. Men bedre brug af data i det nære sundhedsvæsen skal også skabe grundlag for banebrydende forskning og nye digitale løsninger i Life Science-industrien til gavn for patienter og samfund.

Læs mere

Nye anbefalinger indgår som led i at lette presset sundhedsvæsen

Sundhedsvæsenet oplever aktuelt et akut pres fra flere fronter, og der findes ikke én snuptagsløsning, som kan lette presset. Men noget af det, regionerne er opmærksomme på, er, at behandlinger skal foretages så klogt og ressourcelet som muligt. Det arbejde kan nye anbefalinger fra sundhedssamarbejdet Vælg Klogt understøtte.

Læs mere