Gå til indhold

Sundheds-it

App gør det nemt at få hjælp ved akut sygdom og skader

Over 4 mio. gange er appen MinSundhed fra sundhed.dk blevet downloadet. Med appen får man nu adgang til en ny funktion. Den gør det muligt hurtigt og nemt at ringe efter den rigtige hjælp ved akut sygdom eller skader, uanset hvor man er i landet.

Når du besøger appen næste gang, er den opdateret eller den beder dig om at opdatere, og så har du adgang til den nyeste funktion 1.9.7.

Tryghed på rejsen

Appen bruger så din GPS-position og tidspunktet på døgnet til at henvise til det rigtige telefonnummer. Hvis man bruger app-funktionen om dagen, vil appen typisk kunne bruges til at ringe direkte til egen læge eller lægeklinik, mens den i ydertimerne vil lede vej til lægevagten eller akuttelefonen, som gælder i den del af landet, man befinder sig i.

- Når man bliver syg akut eller kommer til skade, er det afgørende, at man nemt og hurtigt ved, hvordan man får kontakt, uanset hvornår man ringer, og uanset hvor man befinder sig i landet, siger næstformand i Danske Regioner, Ulla Astman.  

Hun fremhæver, at man naturligvis stadig skal ringe 1-1-2 i alvorlige tilfælde.

- Men den nye funktion på MinSundhed kan give mange borgere en tryghed, uanset hvor man rejser eller befinder sig i landet, siger hun.    

Husk at opdatere appen

- Afhængigt af hvor man befinder sig i Danmark, er det forskelligt, hvem man skal ringe til, men det behøver man ikke selv tænke på, for nu gør appen arbejdet og leder vej til den rigtige hjælp. Så hvis du fx tager din gamle far med lungeproblemer med på ferie på den anden side af bæltet, så husk at downloade eller opdatere MinSundhed-appen, lyder budskabet fra Ulla Astman.

Appen MinSundhed er udviklet af sundhed.dk for Danske Regioner og er blevet downloadet i vidt omfang, bl.a. fordi den viser test-svar på corona-prøver.

Illustration med teksten: Har du brug for akuthjælp? Find nummeret i Min Sundhed app.
Kontakt

Hvis du vil vide mere

Relaterede nyheder

Læs mere

Danske Regioner: Lad os lave en langsigtet plan for investeringer og vedligehold af hospitaler

Det går ikke med kortsigtede lappeløsninger af nedslidte hospitaler samt drypvist vedligehold af sundhedsvæsenets IT og medico-udstyr. Danske Regioner efterlyser analyse og langsigtet plan for anlægsinvesteringer. 

Læs mere

Danske Regioner: Alle skal have ret til digitale konsultationer i det nære sundhedsvæsen

Foretrækker du at tale med din egen læge på video i stedet for at møde op fysisk i venteværelset? Teknologiske løsninger i sundhedsvæsenet gør hverdagen lettere for mange danskere. Derfor foreslår Danske Regioner digitale rettigheder, der flytter flere konsultationer ind i borgernes eget hjem.

Læs mere

Regioner vil give borgere frit valg af sengepladser udenfor hospitalerne 

Danske Regioner vil løfte kvaliteten for de mange tusinder af patienter, der hvert år ligger i en sygeseng udenfor et hospital. Borgere på de midlertidige og akutte pladser skal bl.a. have frit valg, faste lægetilsyn, og de skal ikke længere opkræves regninger i forbindelse med opholdene. 

Læs mere

88 procent af patienterne er tilfredse

Et stort flertal af patienter er i høj grad tilfredse med behandlingen på de offentlige hospitaler i landets fem regioner. 88 procent af over 390.000 patienter i en ny stor undersøgelse svarer, at de er tilfredse med deres hospitalsbesøg. Tilfredsheden er ét procentpoint højere end året før.

Læs mere