I høringssvaret kommer vi først med generelle bemærkninger til
bekendtgørelsen, og efterfølgende tekstnære bemærkninger samt forslag til
præciseringer.
Vi håber, at Indenrigs- og Sundhedsministeriet vil tage vores bemærkninger i
betragtning i den videre proces.
Generelt
Dansker Regioner bemærker indledningsvist, at de angivne bestemmelser og
niveauer for udvalgsvederlag, vederlag til medlemmer af regionsråd, vederlag
til næstformænd og formænd for regionsråd samt vederlag til de forberedende
sundhedsråd er i overensstemmelse med det, der er angivet i ’Aftale om
sundhedsreform 2024’ og ’Forårsaftale 2025 om implementering af
sundhedsreformen’.
Danske Regioner bemærker, at det er uhensigtsmæssigt for regionernes
udarbejdelse af styrelsesvedtægter, at vederlaget til næstformanden for
forretningsudvalget skal angives som en procentsats af regionsrådsformandens
vederlag. Fra og med 2027 vil øvrige bestemmelser for vederlag være
gældende, og disse anvendes af regionerne som rettesnor i den kommende
konstituering.
Det bemærkes, at det i bekendtgørelsen ikke fremgår, om et kommunalt
medlem af et sundhedsråd er forpligtet til at modtage erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste fra regionen eller ej.
Danske Regioner ser frem til at modtage bekendtgørelsen om
vederlagsbestemmelser for 2027. Der er behov for klarhed om disse forhold,
inden regionerne skal træffe afgørelse om en konstituering for næste
valgperiode.
Tekstnære bemærkninger
Overskrift til kapitel 2
Det anbefales, at overskriften til kapitel 2 præciseres, således at det fremgår,
at kapitlet også omfatter det forberedende sundhedsråd for Region
Østdanmark, og ikke det forberedende regionsråd. Dette vil bidrage til en
tydeligere afgrænsning af kapitlets anvendelsesområde.
Udstyr til kommunale medlemmer af sundhedsrådene (§ 8, stk. 2)
Danske Regioner finder det hensigtsmæssigt, at der indsættes en bestemmelse,
som alene pålægger regionen at stille udstyr m.v. til rådighed for kommunale
medlemmer, såfremt det pågældende medlem ikke allerede har fået
tilsvarende udstyr stillet til rådighed af den kommune, hvor vedkommende er
valgt. Dette vil sikre en mere effektiv ressourceanvendelse og undgå
dobbeltudlevering af udstyr.
Tidspunkt for beslutning om udvalgsvederlag til medlemmer af det
forberedende forretningsudvalg (§ 14, stk. 3)
Det bemærkes, at det forberedende regionsråd for Region Østdanmark først
oprettes den 1. januar 2026, jf. overgangslovens § 10, stk. 4. Danske Regioner
foreslår derfor, at bestemmelsen justeres, således at beslutning om
udvalgsvederlagets størrelse kan træffes i første kvartal af funktionsperioden
med tilbagevirkende kraft fra 1. januar 2026. Dette vil sikre overensstemmelse
mellem bekendtgørelsens ordlyd og den faktiske etablering af regionsrådet.
Omformulering vedrørende fortsættende regionsråd (§ 18, stk. 6, 3. pkt.)
I § 18, stk. 6, nr. 3, anvendes formuleringen ”et nyvalgt regionsråd”. For Region
Sjælland og Region Hovedstaden er der imidlertid tale om en forlængelse af
den eksisterende funktionsperiode. Danske Regioner foreslår derfor, at
bestemmelsen omformuleres, så den afspejler denne forlængelse.
Afsluttende
Danske Regioner står naturligvis til rådighed for eventuelle spørgsmål eller
behov for yderligere uddybning.
Læs også Danske Regioners høringssvar i pdf-format:
Med venlig hilsen
Danske Regioner