Gå til indhold

Høringssvar til bekendtgørelse om supplerende regulering for 2026 af vederlag, diæter, pension mv. for varetagelsen af regionale hverv

Danske Regioner takker for muligheden for at afgive bemærkninger til bekendtgørelse om supplerende regulering for 2026 af vederlag, diæter, pension m.v. for varetagelsen af regionale hverv.

I høringssvaret kommer vi først med generelle bemærkninger til 
bekendtgørelsen, og efterfølgende tekstnære bemærkninger samt forslag til 
præciseringer. 
Vi håber, at Indenrigs- og Sundhedsministeriet vil tage vores bemærkninger i 
betragtning i den videre proces. 

 

Generelt
Dansker Regioner bemærker indledningsvist, at de angivne bestemmelser og 
niveauer for udvalgsvederlag, vederlag til medlemmer af regionsråd, vederlag 
til næstformænd og formænd for regionsråd samt vederlag til de forberedende 
sundhedsråd er i overensstemmelse med det, der er angivet i ’Aftale om 
sundhedsreform 2024’ og ’Forårsaftale 2025 om implementering af 
sundhedsreformen’. 


Danske Regioner bemærker, at det er uhensigtsmæssigt for regionernes 
udarbejdelse af styrelsesvedtægter, at vederlaget til næstformanden for 
forretningsudvalget skal angives som en procentsats af regionsrådsformandens 
vederlag. Fra og med 2027 vil øvrige bestemmelser for vederlag være 
gældende, og disse anvendes af regionerne som rettesnor i den kommende 
konstituering.


Det bemærkes, at det i bekendtgørelsen ikke fremgår, om et kommunalt 
medlem af et sundhedsråd er forpligtet til at modtage erstatning for tabt 
arbejdsfortjeneste fra regionen eller ej. 

 

Danske Regioner ser frem til at modtage bekendtgørelsen om 
vederlagsbestemmelser for 2027. Der er behov for klarhed om disse forhold, 
inden regionerne skal træffe afgørelse om en konstituering for næste 
valgperiode. 


Tekstnære bemærkninger

Overskrift til kapitel 2 
Det anbefales, at overskriften til kapitel 2 præciseres, således at det fremgår, 
at kapitlet også omfatter det forberedende sundhedsråd for Region 
Østdanmark, og ikke det forberedende regionsråd. Dette vil bidrage til en 
tydeligere afgrænsning af kapitlets anvendelsesområde.

Udstyr til kommunale medlemmer af sundhedsrådene (§ 8, stk. 2) 
Danske Regioner finder det hensigtsmæssigt, at der indsættes en bestemmelse, 
som alene pålægger regionen at stille udstyr m.v. til rådighed for kommunale 
medlemmer, såfremt det pågældende medlem ikke allerede har fået 
tilsvarende udstyr stillet til rådighed af den kommune, hvor vedkommende er 
valgt. Dette vil sikre en mere effektiv ressourceanvendelse og undgå 
dobbeltudlevering af udstyr.


Tidspunkt for beslutning om udvalgsvederlag til medlemmer af det 
forberedende forretningsudvalg (§ 14, stk. 3) 
Det bemærkes, at det forberedende regionsråd for Region Østdanmark først 
oprettes den 1. januar 2026, jf. overgangslovens § 10, stk. 4. Danske Regioner 
foreslår derfor, at bestemmelsen justeres, således at beslutning om 
udvalgsvederlagets størrelse kan træffes i første kvartal af funktionsperioden 
med tilbagevirkende kraft fra 1. januar 2026. Dette vil sikre overensstemmelse 
mellem bekendtgørelsens ordlyd og den faktiske etablering af regionsrådet.

Omformulering vedrørende fortsættende regionsråd (§ 18, stk. 6, 3. pkt.) 
I § 18, stk. 6, nr. 3, anvendes formuleringen ”et nyvalgt regionsråd”. For Region 
Sjælland og Region Hovedstaden er der imidlertid tale om en forlængelse af 
den eksisterende funktionsperiode. Danske Regioner foreslår derfor, at 
bestemmelsen omformuleres, så den afspejler denne forlængelse.

Afsluttende
Danske Regioner står naturligvis til rådighed for eventuelle spørgsmål eller 
behov for yderligere uddybning.

Læs også Danske Regioners høringssvar i pdf-format:

Med venlig hilsen

Danske Regioner