Gå til indhold

Coronavirus/COVID-19

Succesfuld chatbot kan hjælpe danskere med afklaring om COVID-19

Over 300.000 danskere har brugt en digital corona-hjælper, der netop er udvidet med viden om nære kontakter.

Hvad er en nær kontakt? Hvad nu hvis en af forældrene fra klassen er smittet? Og hvad skal du gøre, hvis du opdager, at du har krammet en person, som nu har corona?

Regionernes fælles chatbot, der dukker op på deres hjemmesider, er nu opdateret med informationer, der kan hjælpe med afklaring på de mange spørgsmål, inden man kontakter smitteopsporingsenheden.

- Selvom man har et stort ønske om at gøre det rigtige, kan det være forvirrende, når man støder på smitten eller opdager, man har været tæt på smitten uden at vide det. Og lige præcis, hvordan vi agerer i forhold til smitteopsporing og smitteinddæmning, må vi ikke glemme. Det er sammen med test og forholdsregler helt afgørende i vores kamp mod COVID-19, siger næstformand for Danske Regioner, Ulla Astman.

Chatbotten kan på få minutter hjælpe dig med at vurdere, om du har COVID-19 symptomer, og hvordan du skal handle på dem. Den kan også hjælpe med at forklare om testsvar, og som noget nyt kan den også gøre dig klogere på, hvornår du er nær kontakt, og hvordan du så skal forholde dig. Alle nære kontakter bør kontakte Coronaopsporing og herigennem få henvisninger til tests, bl.a. for at blive prioriteret i testsystemet som nær kontakt.

Guide til nye corona-begreber

Det er Akutberedskabet i Region Hovedstaden, der står bag chatbotten. Den blev udviklet i foråret 2020, og kort tid efter blev den udbredt til hele landet for at hjælpe danskerne med selv at vurdere symptomer på corona, før de ringer til fx lægevagten, Akuttelefonen 1813 eller egen læge. Nu har chatbotten fået endnu en funktion, som kan hjælpe med afklaringer og bremse smitten.

- Vi gør det nemmere for danskere at hjælpe med smitteopsporingen, når de bliver guidet til, hvad de skal gøre. Mange synes det er svært at finde rundt i nye corona-begreber, og samtidig vil de gerne selv søge information, før de ringer til praktiserende læge. Derfor håber vi endnu flere vil bruge chatbotten til at vurdere, hvad de skal gøre konkret i forhold til opsporing af nære kontakter, siger direktør i Akutberedskabet, Freddy Lippert.

Den digitale selvhjælp er et supplement til professionel sundhedsfaglig vurdering og en hurtig hjælp-til-selvhjælp. Den typiske bruger er en kvinde mellem 40 og 50 år, men både unge, ældre og børnefamilier har søgt svar og afklaring om deres egen situation i forhold til corona.

Chatbotten bliver bl.a. opdateret på baggrund af kommentarer og forslag fra borgere. Desuden bliver den udvidet i samarbejde med nationale sundhedsmyndigheder, der har leveret input til det nye tema om nære kontakter.

Fakta om chatbotten

  • Chatbotten er kvalitetssikret af læger.
  • Den hjælper danskere med selv at vurdere symptomer på corona, behovet for test og tolkning af testsvar.
  • Chatbotten kan findes på regionernes hjemmesider og sundhed.dk.
  • Den er udviklet af Region Hovedstadens Akutberedskab i samarbejde med en række private aktører; blandt andre Microsoft, ProActive, Corti og Novo Nordisk Fonden.
  • 320.000 danskere har brugt den digitale chatbot, der har fungeret siden marts 2020.

 

Hvis du vil vide mere

Kontakt

Anne Bjørn, presserådgiver (Danske Regioner)
M: 2917 3628
E: ajb@regioner.dk

Freddy Lippert, direktør i Akutberedskabet
Via pressevagten i Region Hovedstaden på tlf.: 7020 9588

 

Relaterede nyheder

Læs mere