Gå til indhold

Pris

Danske Regioner hædrer den gode patientoplevelse med ny pris

Danske Regioner indstifter en ny pris, der stiller skarpt på den gode patientoplevelse. ”Prisen for Årets Patientoplevelse” hylder nyskabende initiativer, der forbedrer patientens møde med sundhedsvæsenet. Prisen uddeles på Regionernes Politiske Topmøde i marts 2023.

Sammenhæng i behandling, forståelig kommunikation og imødekommende personale. I sundhedsvæsenet arbejdes der hver dag dedikeret med tiltag, som skal bidrage til at højne den gode patientoplevelse.

Danske Regioner lancerer derfor en ny pris, som hylder initiativer, der understøtter og forbedrer borgernes møde med sundhedsvæsenet.

Et relevant initiativ kan være alt fra en teknologi, en organiseringsform eller et løft til den patientrettede kommunikation. Det er dog afgørende, at initiativet kommer patienterne til gavn.

Foruden at skabe værdi for patienterne bedømmes de indstillede initiativer også ud fra, om de er nyskabende, taget i brug, værdifulde for personalet og kan udbredes til andre steder i sundhedsvæsenet.

Indstil allerede nu

Alle, der kender et regionalt initiativ, der har til formål at højne patientoplevelsen har fra i dag mulighed for at indstille det til ”Prisen for Årets Patientoplevelse”. Det er muligt at indstille frem til den 9. januar 2023. Herefter bedømmer et dommerpanel bestående af blandt andet patientrepræsentanter og patientorganisationer de indsendte initiativer og udvælger en vinder af prisen.

Vinderen kåres på Regionernes Politiske Topmøde den 30. marts 2023. Vinderen modtager et diplom og 10.000 kr. i rejsegodtgørelse til at præsentere initiativet andre steder i sundhedsvæsenet. Der bliver desuden udarbejdet en film om vinderinitiativet, som vises på topmødet. Filmen kan frit anvendes af vinderinitiativets egen organisation.

Læs mere om Prisen for Årets Patientoplevelse og indstil et initiativ:

Grafik med teksten: Prisen for årets patientoplevelse 2023.

Bedømmelseskriterier

  • Initiativet er nyskabende.
  • Initiativet er implementeret og i brug.
  • Initiativets værdi opleves tydeligt af brugerne (patienter og evt. pårørende).
  • Initiativet anerkendes også af personalet som værdifuldt.
  • Den patientoplevelsesværdi, initiativet bidrager med, er tydeligt dokumenteret, kvalitativt eller kvantitativt.
  • Initiativet kan spredes og anvendes andre steder i sundhedsvæsenet.
Hvis du vil vide mere

Kontakt

Hvis du vil vide mere

Kontakt

Billede af Martin Bredgaard Sørensen
Relaterede nyheder

Læs mere

Overenskomster for det regionale arbejdsmarked er stemt hjem

Afstemningen om OK24 er afsluttet for 150.000 regionalt ansatte, og resultatet er et klart ja. Dermed træder de nye overenskomster i kraft med tilbagevirkende kraft fra 1. april 2024. Heino Knudsen, formand for Regionernes Lønnings- og Takstnævn (RLTN), glæder sig over opbakningen til de indgåede aftaler.

Læs mere

Danske Regioner efter kritik: Der er rettet op

Regionerne tager Rigsrevisionens kritik af overholdelse af de maksimale ventetider for kræftpatienter alvorligt. Rapporten understreger, at reglerne på området har været uklare. Der er nu skabt klarhed med en ny vejledning fra Sundhedsstyrelsen og langt mere systematisk monitorering af de maksimale ventetider.

Læs mere

Nye tal fra regionerne: Langt de fleste kræftpatienter bliver behandlet til tiden

Langt de fleste kræftpatienter kommer i gang med deres behandling inden for tidsfristerne af de maksimale ventetider, og det er kun en brøkdel af patienterne som venter længere af kapacitetsmæssige årsager.

Læs mere

Psykiatrisk team vinder Årets Patientoplevelsespris 2024 for at hjælpe hjemløse på deres præmisser

Hjemløse har ofte oplevet mange svigt. Også fra systemet. Det Tværsektorielle Fællesteam i Psykiatrisk Center Amager og Københavns Kommune vinder Årets Patientoplevelsespris 2024 for at samarbejde tæt med aktører og at give samfundets mest udsatte borgere professionel her-og-nu-hjælp, når de er klar.

Læs mere