Gå til indhold

Pris

Danske Regioner hædrer den gode patientoplevelse med ny pris

Danske Regioner indstifter en ny pris, der stiller skarpt på den gode patientoplevelse. ”Prisen for Årets Patientoplevelse” hylder nyskabende initiativer, der forbedrer patientens møde med sundhedsvæsenet. Prisen uddeles på Regionernes Politiske Topmøde i marts 2023.

Sammenhæng i behandling, forståelig kommunikation og imødekommende personale. I sundhedsvæsenet arbejdes der hver dag dedikeret med tiltag, som skal bidrage til at højne den gode patientoplevelse.

Danske Regioner lancerer derfor en ny pris, som hylder initiativer, der understøtter og forbedrer borgernes møde med sundhedsvæsenet.

Et relevant initiativ kan være alt fra en teknologi, en organiseringsform eller et løft til den patientrettede kommunikation. Det er dog afgørende, at initiativet kommer patienterne til gavn.

Foruden at skabe værdi for patienterne bedømmes de indstillede initiativer også ud fra, om de er nyskabende, taget i brug, værdifulde for personalet og kan udbredes til andre steder i sundhedsvæsenet.

Indstil allerede nu

Alle, der kender et regionalt initiativ, der har til formål at højne patientoplevelsen har fra i dag mulighed for at indstille det til ”Prisen for Årets Patientoplevelse”. Det er muligt at indstille frem til den 9. januar 2023. Herefter bedømmer et dommerpanel bestående af blandt andet patientrepræsentanter og patientorganisationer de indsendte initiativer og udvælger en vinder af prisen.

Vinderen kåres på Regionernes Politiske Topmøde den 30. marts 2023. Vinderen modtager et diplom og 10.000 kr. i rejsegodtgørelse til at præsentere initiativet andre steder i sundhedsvæsenet. Der bliver desuden udarbejdet en film om vinderinitiativet, som vises på topmødet. Filmen kan frit anvendes af vinderinitiativets egen organisation.

Læs mere om Prisen for Årets Patientoplevelse og indstil et initiativ:

Grafik med teksten: Prisen for årets patientoplevelse 2023.

Bedømmelseskriterier

  • Initiativet er nyskabende.
  • Initiativet er implementeret og i brug.
  • Initiativets værdi opleves tydeligt af brugerne (patienter og evt. pårørende).
  • Initiativet anerkendes også af personalet som værdifuldt.
  • Den patientoplevelsesværdi, initiativet bidrager med, er tydeligt dokumenteret, kvalitativt eller kvantitativt.
  • Initiativet kan spredes og anvendes andre steder i sundhedsvæsenet.
Hvis du vil vide mere

Kontakt

Relaterede nyheder

Læs mere

Medicinrådet får flere midler til at nedbringe sagspukkel

Regionerne øger Medicinrådets grundbevilling med i alt 41 millioner kroner de næste tre år. Rådet oplever lige nu et stigende antal ansøgninger. Pengene skal derfor sikre, at sagsbehandlingstiderne fortsat bliver holdt nede, så nye lægemidler stadig kan nå hurtigt ud til patienterne.

Læs mere

Ny overenskomstaftale på plads: Den skal støtte op om kortere ventetid, kvalitetsudvikling og digitalisering hos de praktiserende speciallæger

RLTN og FAPS har forhandlet en ny overenskomst for de praktiserende speciallæger på plads. Den gælder for perioden april-december 2026. Den nye aftale sikrer blandt andet 123 millioner kroner til flere behandlinger og undersøgelser hos de praktiserende speciallæger. Det skal nedbringe ventetiderne.

Læs mere

Danske Regioner glæder sig over fælles forståelse af reform af almen praksis

Danske Regioner glæder sig over den fælles forståelse af reformen af almen praksis, som regeringen og Praktiserende Lægers Organisation mandag har præsenteret. Regionerne bakker op om reformen, som skal styrke det nære sundhedsvæsen og udvikle almen praksis.

Læs mere

Danske Regioner: Giv direkte adgang til fysioterapi med tilskud

Det bør ikke være nødvendigt, at man først skal forbi sin egen læge for at blive henvist til en fysioterapeut, mener Danske Regioner. Danskerne bør i stedet have direkte adgang til almen fysioterapi med tilskud.

Læs mere