Gå til indhold

Pris

Danske Regioner hædrer den gode patientoplevelse med ny pris

Danske Regioner indstifter en ny pris, der stiller skarpt på den gode patientoplevelse. ”Prisen for Årets Patientoplevelse” hylder nyskabende initiativer, der forbedrer patientens møde med sundhedsvæsenet. Prisen uddeles på Regionernes Politiske Topmøde i marts 2023.

Sammenhæng i behandling, forståelig kommunikation og imødekommende personale. I sundhedsvæsenet arbejdes der hver dag dedikeret med tiltag, som skal bidrage til at højne den gode patientoplevelse.

Danske Regioner lancerer derfor en ny pris, som hylder initiativer, der understøtter og forbedrer borgernes møde med sundhedsvæsenet.

Et relevant initiativ kan være alt fra en teknologi, en organiseringsform eller et løft til den patientrettede kommunikation. Det er dog afgørende, at initiativet kommer patienterne til gavn.

Foruden at skabe værdi for patienterne bedømmes de indstillede initiativer også ud fra, om de er nyskabende, taget i brug, værdifulde for personalet og kan udbredes til andre steder i sundhedsvæsenet.

Indstil allerede nu

Alle, der kender et regionalt initiativ, der har til formål at højne patientoplevelsen har fra i dag mulighed for at indstille det til ”Prisen for Årets Patientoplevelse”. Det er muligt at indstille frem til den 9. januar 2023. Herefter bedømmer et dommerpanel bestående af blandt andet patientrepræsentanter og patientorganisationer de indsendte initiativer og udvælger en vinder af prisen.

Vinderen kåres på Regionernes Politiske Topmøde den 30. marts 2023. Vinderen modtager et diplom og 10.000 kr. i rejsegodtgørelse til at præsentere initiativet andre steder i sundhedsvæsenet. Der bliver desuden udarbejdet en film om vinderinitiativet, som vises på topmødet. Filmen kan frit anvendes af vinderinitiativets egen organisation.

Læs mere om Prisen for Årets Patientoplevelse og indstil et initiativ:

Grafik med teksten: Prisen for årets patientoplevelse 2023.

Bedømmelseskriterier

  • Initiativet er nyskabende.
  • Initiativet er implementeret og i brug.
  • Initiativets værdi opleves tydeligt af brugerne (patienter og evt. pårørende).
  • Initiativet anerkendes også af personalet som værdifuldt.
  • Den patientoplevelsesværdi, initiativet bidrager med, er tydeligt dokumenteret, kvalitativt eller kvantitativt.
  • Initiativet kan spredes og anvendes andre steder i sundhedsvæsenet.
Hvis du vil vide mere

Kontakt

Hvis du vil vide mere

Kontakt

Billede af Martin Bredgaard Sørensen
Relaterede nyheder

Læs mere

40,6 mio. kr. til at brede kunstig intelligens-løsninger ud til flere dele af landet

Fra analyse af knoglebrud og ledskader i sundhedsvæsenet til tale-til-tekst i sundheds- og ældreplejen. Regeringen, Danske Regioner og KL sætter penge af til at udbrede tre kunstig intelligens-indsatser på sundheds- og ældreområdet i kommuner og regioner

Læs mere

Regioner og sygeplejersker: Der er brug for en national plan for sygeplejerskers specialuddannelser

Med den hastige udvikling i sundhedsvæsenet er der et øget behov for at bygge videre på sygeplejerskernes kompetencer efter uddannelsen. Derfor skal vi have et nationalt blik på, hvilke specialuddannelser vi har brug for fremover, skriver Dorthe Boe Danbjørg og Anders Kühnau.

Læs mere

Forebyggelse kan spare danskerne for op mod halvdelen af alle kræfttilfælde 

Midt i januar lancerede Sundhedsstyrelsen sit oplæg til en ny kræftplan. Meget i oplægget er rigtig godt, men hvis man leder efter tiltag, der kan styrke forebyggelsen af kræft, så leder man forgæves. Desværre.

Læs mere

KL og Danske Regioner: Et sundhedsvæsen i forandring kræver tæt samarbejde

Et stærkt samarbejde er afgørende, når den største sundhedsreform i næsten 20 år skal gøres til virkelighed. Danske Regioner og KL kommer nu med seks pejlemærker, der skal danne grundlag for arbejdet med at implementere reformen. Begge organisationer efterlyser først og fremmest en hurtig afklaring med staten, når det kommer til opgavesnit og økonomi.

Læs mere