Kvalitet
For anden gang udgiver Danske Regioner og Sundhed Danmark en kvalitetsrapport. Som noget nyt indeholder den denne gang også data fra den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelse (LUP). LUP er en national spørgeskemaundersøgelse, der også omfatter det private sundhedsvæsen.
Rapporten bygger på en kvalitetsmodel for private hospitaler og klinikker med aftaler under det udvidede frie sygehusvalg. Den skal sikre en fælles retning for kvalitetsarbejdet på tværs af det offentlige og private til gavn for patienterne.
Vigtigt bidrag
Danske regioners lægefaglige direktør, Helene Probst, mener, at kvalitetsmodelen er et vigtigt bidrag til arbejdet:
- Patienter skal forvente samme høje kvalitet, uanset om de bliver behandlet i det offentlige eller private. Kvalitetsrapporten er med til at sætte fokus på udviklingen, siger hun og tilføjer:
- Kvalitetsarbejdet er afgørende for at sikre forbedringer i vores sundhedsvæsen. Vi kommer til at inddrage endnu flere data i de kommende år. Det er med til at øge sammenhængen og derved skabe værdi for patienterne.
Afgørende med fokus på patientens perspektiv
I ’Sundhed Danmark’, der er en forening af private hospitaler og klinikker, hilser branchedirektør Jakob Rixen kvalitetsrapporten velkommen:
- De private sundhedsvirksomheder leverer hver dag sundhedsydelser af høj kvalitet. Det er til stor gavn for patienterne og det samlede sundhedsvæsen. Derfor er jeg også glad for, at patienternes perspektiv i år er blevet inkluderet i kvalitetsrapporten. Det er nemlig afgørende, at vi på tværs af den offentlige og private sektor deler det centrale fokus på patientens perspektiv.
Formålet med kvalitetsmodellen er ikke at sammenligne de enkelte hospitaler og klinikker med hinanden. Derimod giver den de enkelte hospitaler mulighed for at få et overblik over, hvor de kan forbedre deres egen kvalitet.
Læs mere