Regionerne sikrer hurtigere og mere systematisk opfølgning på patientskader

Hospitaler skal have hurtigt besked via et elektronisk trigger-mekanisme, når patientskader bliver anerkendt. Det skal sikre, at hospitalsledelserne hurtigt kan reagere og de enkelte afdelinger tage ved lære af deres fejl.

Konkret vil Danske Regioner sammen med Patienterstatningen sørge for at Patienterstatningens IT-system udvikles, så det fremover automatisk sender en meddelelse til regionen, når antallet af udbetalte erstatninger overstiger et niveau, der anses for kritisk. Systemet skal være på plads primo 2018.

Fejl og utilsigtede hændelser er desværre uundgåelige i et sundhedsvæsen med et meget stort antal patientkontakter hver eneste dag. Men når fejlene sker skal sundhedsvæsenet lære af dem og forsøge at undgå lignende fejl i fremtiden.

- Derfor vil regionerne nu sikre bedre og mere præcis information til sygehusene om afgørelser om patientskader. Det skal give mulighed for hurtigere og mere systematisk opfølgning på de afdelinger, hvor skaderne er sket, og være med til at styrke patientsikkerheden og kvaliteten, siger Ulla Astman, der er formand for sundhedsudvalget i Danske Regioner.

Konkret vil Danske Regioner sammen med Patienterstatningen sørge for at Patienterstatningens IT-system udvikles, så det fremover automatisk sender en meddelelse til regionen, når antallet af udbetalte erstatninger overstiger et niveau, der anses for kritisk. Systemet skal være på plads primo 2018.

En såkaldte trigger-mekanisme vil være en styrkelse af det arbejde, der allerede i dag finder sted på sygehusene. Regionerne modtager nu oplysninger fra Patienterstatningen om patientskader, der er sket i den pågældende region indenfor de forskellige lægelige specialer. Fremadrettet skal oplysningerne automatisk sendes til de hospitaler, som det vedrører.

- Det er i høj grad også et redskab til ledelsesmæssig opfølgning. For med det nye system vil regioner og sygehusledelser med det samme få at vide, præcis på hvilken afdeling der er brug for at følge op. Det vil afkorte vejen fra information til handling, siger Ulla Astman.

Patienterstatningen anerkendte i første halvår af 2017 ca. 1.700 patientskader i sundhedsvæsenet. De 1.152 vedrørte hospitalerne.

Kontakt

Hvis du vil vide mere

Kontakt

Hvis du vil vide mere

Ulla Astman,
1. næstformand, regionsrådsformand
T 96 35 11 00
M 30 23 64 54
E ullaa@rn.dk
Ulla Astman ny
Relaterede nyheder

Læs mere

Blåt stempel til kvaliteten hos de praktiserende speciallæger

Alle landets 1000 praktiserende speciallæger har nu fået det blå stempel af Den Danske Kvalitetsmodel efter en grundig akkreditering. Dermed står speciallægerne godt rustet til at behandle flere patienter i det nære sundhedsvæsen de kommende år, fastslår Danske Regioner og Foreningen af Praktiserende Speciallæger.

Læs mere

Tjek din egen – eller din mors journal – på ny app

Nu kan danskerne nemt og sikkert tjekke deres prøvesvar og journal på den nye app MinSundhed, som Danske Regioner står bag. Med app'en er oplysninger på tværs af sundhedsvæsenet lige ved hånden. Hvis pårørende giver tilladelse, kan man også se deres sundhedsdata. App'en får løbende nye funktioner. Alle inviteres til at bidrage med gode idéer på appens Ønskeknap.

Læs mere

60.000 danskeres gener kan forbedre sundheden

Genetiske oplysninger kan afgøre liv eller død. Mange kræft- og hjertepatienter er blandt dem, der allerede i dag har gavn af, at deres gener undersøges af eksperter. På den måde får de hurtigt behandling, der virker. Behandling der kan udvides til langt flere grupper af patienter i fremtiden.

Læs mere

Udredningsretten overholdes for en større andel hjertepatienter

En stigende andel hjertepatienter bliver udredt inden for de 30 dage, som de har krav på. "Vi gør meget for at overholde udredningsretten, og det er noget, vi har fokus på både i sygehusledelserne, men også ude på de enkelte afdelinger", siger Ulla Astman, næstformand i Danske Regioner.

Læs mere