Regionerne sikrer hurtigere og mere systematisk opfølgning på patientskader

Hospitaler skal have hurtigt besked via et elektronisk trigger-mekanisme, når patientskader bliver anerkendt. Det skal sikre, at hospitalsledelserne hurtigt kan reagere og de enkelte afdelinger tage ved lære af deres fejl.

Konkret vil Danske Regioner sammen med Patienterstatningen sørge for at Patienterstatningens IT-system udvikles, så det fremover automatisk sender en meddelelse til regionen, når antallet af udbetalte erstatninger overstiger et niveau, der anses for kritisk. Systemet skal være på plads primo 2018.

Fejl og utilsigtede hændelser er desværre uundgåelige i et sundhedsvæsen med et meget stort antal patientkontakter hver eneste dag. Men når fejlene sker skal sundhedsvæsenet lære af dem og forsøge at undgå lignende fejl i fremtiden.

- Derfor vil regionerne nu sikre bedre og mere præcis information til sygehusene om afgørelser om patientskader. Det skal give mulighed for hurtigere og mere systematisk opfølgning på de afdelinger, hvor skaderne er sket, og være med til at styrke patientsikkerheden og kvaliteten, siger Ulla Astman, der er formand for sundhedsudvalget i Danske Regioner.

Konkret vil Danske Regioner sammen med Patienterstatningen sørge for at Patienterstatningens IT-system udvikles, så det fremover automatisk sender en meddelelse til regionen, når antallet af udbetalte erstatninger overstiger et niveau, der anses for kritisk. Systemet skal være på plads primo 2018.

En såkaldte trigger-mekanisme vil være en styrkelse af det arbejde, der allerede i dag finder sted på sygehusene. Regionerne modtager nu oplysninger fra Patienterstatningen om patientskader, der er sket i den pågældende region indenfor de forskellige lægelige specialer. Fremadrettet skal oplysningerne automatisk sendes til de hospitaler, som det vedrører.

- Det er i høj grad også et redskab til ledelsesmæssig opfølgning. For med det nye system vil regioner og sygehusledelser med det samme få at vide, præcis på hvilken afdeling der er brug for at følge op. Det vil afkorte vejen fra information til handling, siger Ulla Astman.

Patienterstatningen anerkendte i første halvår af 2017 ca. 1.700 patientskader i sundhedsvæsenet. De 1.152 vedrørte hospitalerne.

Kontakt

Hvis du vil vide mere

Hvis du vil vide mere

Kontakt

Ulla Astman,
1. næstformand, regionsrådsformand
T 96 35 11 00
M 30 23 64 54
E ullaa@rn.dk
Ulla Astman ny
Relaterede nyheder

Læs mere

Haves: Ulighed i sundhed. Søges: Nye løsninger.

Danske Regioners nye årlige konference ”Sundhed for alle” sætter denne gang fokus på, hvordan vi opnår mere social lighed i sundhed. "Vi har brug for løsninger og handling", siger Stephanie Lose, formand for Danske Regioner.

Læs mere

Hvornår giver det mening at flytte behandlingen tættere på borgeren?

Formanden for Danske Regioner, Stephanie Lose, skriver i et debatindlæg at regeringen i sin kommende sundhedsaftale skal sørge for, at de patienter, det giver mening at flytte væk fra sygehusene, sikres en både god og tryg behandling. Det kræver, at der er den nødvendige kapacitet og kvalitet i behandlingen i kommunerne og hos praksis.

Læs mere

Flere hjertepatienter kan få ny skånsom operation uden store gener

Et nyt fremskridt i behandlingen af hjerteklapper betyder, at flere patienter fremover kan få ny type operation, der både er skånsom og formentlig sikrer længere overlevelse. Behandlingen er både god og dyr, og det er en af grundene til, at Danske Regioner beder den nye regering om et økonomisk løft på 2 milliarder kroner ved de kommende økonomiforhandlinger.

Læs mere

Rekordmange danskere tog til Åbent Hospital 2019 landet rundt

Over 21.000 danskere tog søndag d. 1. september imod regionernes invitation til at opleve en perlerække af de nye hospitaler, som bygges og ombygges frem mod 2025. Deltagertallet er rekord for de tre år, regionerne har holdt Åbent Hospital.

Læs mere