Regionerne sikrer hurtigere og mere systematisk opfølgning på patientskader

Hospitaler skal have hurtigt besked via et elektronisk trigger-mekanisme, når patientskader bliver anerkendt. Det skal sikre, at hospitalsledelserne hurtigt kan reagere og de enkelte afdelinger tage ved lære af deres fejl.

Konkret vil Danske Regioner sammen med Patienterstatningen sørge for at Patienterstatningens IT-system udvikles, så det fremover automatisk sender en meddelelse til regionen, når antallet af udbetalte erstatninger overstiger et niveau, der anses for kritisk. Systemet skal være på plads primo 2018.

Fejl og utilsigtede hændelser er desværre uundgåelige i et sundhedsvæsen med et meget stort antal patientkontakter hver eneste dag. Men når fejlene sker skal sundhedsvæsenet lære af dem og forsøge at undgå lignende fejl i fremtiden.

- Derfor vil regionerne nu sikre bedre og mere præcis information til sygehusene om afgørelser om patientskader. Det skal give mulighed for hurtigere og mere systematisk opfølgning på de afdelinger, hvor skaderne er sket, og være med til at styrke patientsikkerheden og kvaliteten, siger Ulla Astman, der er formand for sundhedsudvalget i Danske Regioner.

Konkret vil Danske Regioner sammen med Patienterstatningen sørge for at Patienterstatningens IT-system udvikles, så det fremover automatisk sender en meddelelse til regionen, når antallet af udbetalte erstatninger overstiger et niveau, der anses for kritisk. Systemet skal være på plads primo 2018.

En såkaldte trigger-mekanisme vil være en styrkelse af det arbejde, der allerede i dag finder sted på sygehusene. Regionerne modtager nu oplysninger fra Patienterstatningen om patientskader, der er sket i den pågældende region indenfor de forskellige lægelige specialer. Fremadrettet skal oplysningerne automatisk sendes til de hospitaler, som det vedrører.

- Det er i høj grad også et redskab til ledelsesmæssig opfølgning. For med det nye system vil regioner og sygehusledelser med det samme få at vide, præcis på hvilken afdeling der er brug for at følge op. Det vil afkorte vejen fra information til handling, siger Ulla Astman.

Patienterstatningen anerkendte i første halvår af 2017 ca. 1.700 patientskader i sundhedsvæsenet. De 1.152 vedrørte hospitalerne.

Kontakt

Hvis du vil vide mere

Hvis du vil vide mere

Kontakt

Ulla Astman,
1. næstformand, regionsrådsformand
T 96 35 11 00
M 30 23 64 54
E ullaa@rn.dk
Ulla Astman ny
Relaterede nyheder

Læs mere

Regionerne vil skræddersy din behandling med digitalisering

I dag er det undtagelsen, at du som patient får tilbudt en digital løsning som et led i din behandling. Danske Regioners nye digitaliseringsstrategi ”Sundhed for dig”, vil gøre det til reglen. Med videoløsninger, telemedicin og meget andet bringer sundhedsvæsenet forebyggelse og behandling hjem til dig og tilpasset dig.

Læs mere

Danskerne er klar til det digitale sundhedsvæsen

Under Corona-epidemien har regionerne og andre aktører på rekordtid sat nye digitale løsninger i søen for at hjælpe borgere, som ikke kunne mødes med sundhedsvæsenet på grund af smitterisikoen. Nye tal viser, at befolkningen med åbne arme tager imod de digitale muligheder, som regionerne vil videreudvikle og udbrede massivt i de kommende år.

Læs mere

Behandlingsrådet har fundet sin formand og adresse

Formand for det kommende behandlingsråd bliver lægelig direktør på Odense Universitetshospital, Michael Dall. Samtidig bliver det Region Nordjylland, der skal huse rådets sekretariat. Det står klart efter dagens bestyrelsesmøde i Danske Regioner.

Læs mere

Danmarks første privathospital er på Sundhedsjournalen

Regionerne har stået i spidsen for at få det første privathospital – Privathospitalet Kollund - på Sundhedsjournalen. Alle privathospitaler kommer med inden udgangen af 2021. Den digitale landvinding betyder, at du fremover på Sundhedsjournalen på sundhed.dk altid kan få et samlet overblik over, hvad du er behandlet for, hvor og hvornår, både på offentlige og private hospitaler.

Læs mere