Gå til indhold

Akutberedskab

App skal give nem adgang til akuttilbud

Regionerne vil videreudvikle Min Sundhed-app’en, så det bliver endnu lettere at finde det rigtige akuttilbud, hvis man bliver syg og har brug for hjælp. Samtidig har tekniske og juridiske udfordringer i første omgang gjort det umuligt at oprette et landsdækkende akutnummer.

Hvis du bliver akut syge eller kommer til skade, kan du som borger i dag ringe på de fem regioners akutnumre, og så vil du hurtigt få den rigtige hjælp. Den hjælp bliver nu endnu lettere at få.

Danske Regioners bestyrelse har nemlig besluttet, at man vil videreudvikle på app’en Min Sundhed, så borgerne let og hurtigt kan få adgang til regionernes akutte tilbud. Konkret vil man udnytte mobilens GPS-funktion til at stedbestemme borgerens placering og synliggøre muligheden for at ringe op til det nærmeste akuttilbud. Det fortæller Danske Regioners næstformand, Ulla Astman:

- Jeg glæder mig over, at vi kan levere god og enkel løsning for de mange mennesker, der hver dag har brug for akut hjælp. Rigtig mange danskere bruger allerede Min Sundhed-app’en, og med den nye løsning kan app’en være deres indgang til akuthjælp uanset hvor i landet, de befinder sig.

Lovgivning og teknologi spænder ben for landsdækkende akutnummer

Siden 2018 har regionerne arbejdet på at indføre ét landsdækkende akutnummer, 113, som skulle gøre det endnu mere enkelt at finde det rigtige akuttilbud, hvis man for eksempel bliver syg, når man er på besøg i anden del af landet. Arbejdet har dog vist, at den eksisterende lovgivning og teknologi desværre gør det umuligt at lave en løsning, der giver borgerne bedre service.

Som de tekniske og juridiske muligheder er i dag, vil et landsdækkende akutnummer bl.a. indebære en risiko for, at op til 35 procent af opkaldene skal forbi en omstillingsfunktion for at komme videre til den rigtige akuthjælp og nogle opkald vil havne det forkerte sted. Det vil gøre det mere besværligt for rigtig mange borgere, som i dag kan ringe direkte til lægevagt og 1813.

Derfor vil regionerne i første omgang lægge kræfterne i den nye app-løsning, fortæller Ulla Astman:

- Vi er selvfølgelig ærgerlige over, at juraen og de teknologiske begrænsninger spænder ben for, at vi her og nu kan få opfyldt vores ambition om at udrulle et landsdækkende akutnummer. Men vi vil stadig arbejde for en landsdækkende telefonløsning, og det er vigtigt for os, at lovgivningen og teknologien kommer på plads.

Det vurderes, at den nye løsning i Min Sundhed-app’en vil være på plads i løbet af 2021.

Hvis du vil vide mere

Kontakt

Jakob Schelde Holde, seniorkonsulent
Center for Sundhed og Sociale Indsatser
M: 2240 6202
E: jsh@regioner.dk

Morten Christensen, presserådgiver
Kommunikation
M: 3069 1917
E: moc@regioner.dk

Relaterede nyheder

Læs mere