Lægehelikoptere
"De udstrålede stor kompetence og autoritet. De vidste lige præcis, hvad de gjorde. Og de informerede løbende om, hvad de gjorde. Og de var venlige og rolige. Det bar præg af, at det havde de fuldstændig styr på, og det var ikke første gang, de gjorde det".
Beretninger som denne om helikopterpersonalets indsats er der mange af, når man gennemgår den seneste undersøgelse af patienternes oplevelse med Den Landsdækkende Akutlægehelikopterordning.
(Tekst fortsætter under foto)
99 procent er tilfredse
Når Danmarks fire akutlægehelikoptere går i luften og flyver ud til akut syge og svært tilskadekomne borgere, efterlader de et særdeles positivt indtryk hos patienterne.
Mere end 99 procent af de patienter, der har fløjet med akutlægehelikopteren, har et positivt indtryk af forløbet. Ud af de 660 patienter, der har svaret på undersøgelsen, svarer 91 procent ”meget godt”, mens 8 procent svarer "godt".
Mange af patienterne giver desuden udtryk for, at de er taknemmelige for hjælpen fra akutlægehelikopterne og ønsker at rose eller takke personalet for deres indsats.
- Akutlægehelikopterne løfter en vigtig opgave i forhold til at sikre patienter hurtig og kompetent hjælp særligt i landets yderområder, hvor der er langt til hospitalerne. Det er meget positivt, at patienterne er så tilfredse med den behandling, de modtager og et tydeligt tegn på, at ordningen er velfungerende. Medarbejderne skal have stor ros for deres indsats, siger formand for Danske Regioner, Anders Kühnau.
Tilfredshed lige så høj som tidligere
Helikopterordningens cheflæge, Troels Martin Hansen, er ligeledes meget tilfreds med patienternes evaluering af ordningen. Han hæfter sig blandt andet ved, at resultaterne generelt flugter med den seneste undersøgelse i 2019, hvor patienttilfredsheden også var helt i top, og at tilfredsheden er stor for alle ordningens fire helikoptere
Selv om patienterne roser behandlingen, er der stadig nedslahttps://www.akutlaegehelikopter.dk/siteassets/om-os/nyheder-og-presse/presse/filer/rapport_2024_patienternes-oplevelse-af-akutlagehelikopter.pdfg i undersøgelsen, som kan være med til at gøre patientforløbene endnu bedre.
- Det kan være overvældende at flyve i akutlægehelikopteren, og derfor har vi fokus på kommunikationen med patienten under hele forløbet. Det kan være svært at tale sammen i helikopteren, så helt lavpraktisk, nonverbal kommunikation som et smil eller en hånd på skulderen kan have en betryggende effekt på patienten, siger Troels Martin Hansen.
Læs hele tilfredshedsundersøgelsen her: