Praksisnære professionsuddannelser sikrer medarbejderne de rette kompetencer

For at sikre den bedst mulige behandling for patienterne, skal professionsuddannelserne løbende tilpasses sundhedsvæsenets behov for kompetencer. I dag lægger Danske Regioner hus til topmøde om professionsuddannelserne

Danske Regioner, LO, FTF, KL og Danske professionshøjskoler ønsker alle at sikre, at professionsuddannelserne indrettes, så medarbejderne får de kompetencer, der efterspørges på arbejdspladserne i sundhedsvæsenet. Derfor sætter organisationerne sig i dag sammen til topmøde om professionsuddannelserne.

 

- Vi skal i fællesskab sikre, at professionsuddannelser til blandt andet sygeplejerske, skolelærer og fysioterapeut fastholdes som praksisnære uddannelser. Når de studerende har en indgående viden om de kommende arbejdsopgaver, er de klædt godt på til at understøtte regioners og kommuners mål om at sikre moderne velfærd til gavn for borgere og patienter. For regionerne er det afgørende, at vi er med til at sikre, at vores medarbejdere har de rette kompetencer, siger Bent Hansen, formand for Danske Regioner. 

 

Regioner - Praksisnære professionsuddannelser sikrer medarbejderne de rette kompetencer

Parterne har tidligere sendt et fælles papir til uddannelsesministerens kvalitetsudvalg, som skal forholde sig til kvalitet og relevans i de videregående uddannelser, for at gøre opmærksom på vigtigheden af at udvikle professionsbacheloruddannelserne. Papiret indeholdt en række initiativer til at styrke de faglige undervisningsmiljøer og uddannelsernes relevans og kvalitet.

 

Tættere samarbejde mellem uddannelser og arbejdsmarked

Tanken bag de fælles forslag til indsatser er, at et fortsat samarbejde mellem uddannelserne og arbejdsmarkedet kan sikre de studerende de kompetencer, der skal til for at skabe den bedste behandling i dagens sundhedsvæsen. De tre overordnede indsatsområder, som skal drøftes på topmødet, er derfor netop samarbejde om uddannelsernes udvikling, stærke uddannelses- og praktikforløb og professionshøjskolernes forsknings- og udviklingsindsats.