Gå til indhold

Del din patientoplevelse og vær med til at forbedre hospitalerne

Flere end 300.000 patienter og pårørende får mulighed for at dele deres patientoplevelse i en omfattende spørgeskemaundersøgelse, der skal forbedre kvaliteten på landets somatiske og psykiatriske hospitaler.

"Er du tilfreds med den behandling, du modtog for din sygdom?," "skete der fejl i forbindelse med din indlæggelse?," og "spørger personalet ind til dine egne erfaringer med din sygdom?"

Sådan lyder nogle af spørgsmålene fra Den landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser 2017 (LUP), som omkring 320.000 patienter og pårørende over hele landet modtager i løbet af efteråret. Hvis du har besøgt eller kommer til at besøge et somatisk eller psykiatrisk hospital fra august til begyndelsen af november 2017, får du måske muligheden for at dele din patientoplevelse.

For at forbedre kvaliteten på hospitalerne er der brug for indsigt i, hvad patienter og pårørende synes, der fungerer godt, og hvad patienterne mener, der kunne forbedres. Patienternes erfaringer er værdifuld information for afdelingens ledelse og medarbejdere og kan gavne kommende patienter.

Bredt udsnit af patienter spørges

Spørgeskemaet sendes ud til somatiske patienter med digital eller almindelig post fra den 6. september til december 2017. I psykiatrien udleveres spørgeskemaerne af personalet.

Danmarks fem regioner står bag undersøgelsen, der omfatter seks patienttyper fra hele landet:

  • Planlagt indlagte patienter på akutmodtagelser og sengeafdelinger.
  • Akut indlagte patienter på akutmodtagelser og sengeafdelinger.
  • Ambulante patienter i ambulatorier.
  • Akut ambulante patienter på akutmodtagelser og mindre skadestuer/akutklinikker.
  • Fødende kvinder.
  • Psykiatrien: Patienter på sengeafsnit og ambulatorier inden for børn/unge- og voksenpsykiatri. Omkring 21.000 patienter fra psykiatrien forventes at deltage.

Spørgeskemaerne er tilpasset de forskellige patienttyper, så spørgsmålene giver mening for de enkelte patienter, der er med i undersøgelsen.

 

Læs mere:

Kontakt

Hvis du vil vide mere

Line Holm Jensen, specialkonsulent
Kompetencecenter for Patientoplevelser
Region Hovedstaden
M: 38 64 99 49
E: line.holm.jensen@regionh.dk

Jon Bøge Gehlert, presserådgiver
Danske Regioner, Kommunikation
M: 21 15 29 10
E: jbg@regioner.dk

Relaterede nyheder

Læs mere

Ny kvalitetsmodel for private hospitaler og klinikker

Danske Regioner og Sundhed Danmark, som repræsenterer de største privathospitaler og klinikker, har udviklet en ny kvalitetsmodel for private hospitaler og klinikker. Modellen er unik, og den første af sin slags.

Læs mere

Borgere skal sikres hurtig og ensartet adgang til hjælpemidler

Det skal være mere enkelt og ensartet for borgere at få udleveret krykker, kompressionsstrømper eller rollatorer. Danske Regioner vil gøre op med kassetænkningen på hjælpemiddelområdet og gøre borgernes adgang let ved at forenkle lovgivningen, slanke visitationen og samle ansvaret for indkøb, logistik og distribution.

Læs mere

Unge kræftpatienter i hele landet får hjælp fra ny app

Mindre ensomhed. Bedre sygdomsforståelse. Fra 2024 udbreder alle fem regioner en digital løsning, der hjælper unge med kræft. Ideen til appen kommer fra unge kræftpatienter i Region Hovedstaden, der ønskede et virtuelt fællesskab, hvor de kunne være ’normale’ og ikke bare ’kræftpatienter’.

Læs mere

Aftale om udmøntning af 281 mio. kr. til ekstraordinær indsats på kræftområdet 

Regeringen styrker nu kræftområdet med ekstra 300 mio. kr. i 2024 til en ekstraordinær indsats på kræftområdet. Aftalen skal øge behandlingskapaciteten på landets kræftafdelinger og gå til en udvidelse af tilskudsordningen til tandpleje, da nogle kræftpatienter kan opleve senfølger i form af tandproblemer.

Læs mere