Del din patientoplevelse og vær med til at forbedre hospitalerne

Flere end 300.000 patienter og pårørende får mulighed for at dele deres patientoplevelse i en omfattende spørgeskemaundersøgelse, der skal forbedre kvaliteten på landets somatiske og psykiatriske hospitaler.

"Er du tilfreds med den behandling, du modtog for din sygdom?," "skete der fejl i forbindelse med din indlæggelse?," og "spørger personalet ind til dine egne erfaringer med din sygdom?"

Sådan lyder nogle af spørgsmålene fra Den landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser 2017 (LUP), som omkring 320.000 patienter og pårørende over hele landet modtager i løbet af efteråret. Hvis du har besøgt eller kommer til at besøge et somatisk eller psykiatrisk hospital fra august til begyndelsen af november 2017, får du måske muligheden for at dele din patientoplevelse.

For at forbedre kvaliteten på hospitalerne er der brug for indsigt i, hvad patienter og pårørende synes, der fungerer godt, og hvad patienterne mener, der kunne forbedres. Patienternes erfaringer er værdifuld information for afdelingens ledelse og medarbejdere og kan gavne kommende patienter.

Bredt udsnit af patienter spørges

Spørgeskemaet sendes ud til somatiske patienter med digital eller almindelig post fra den 6. september til december 2017. I psykiatrien udleveres spørgeskemaerne af personalet.

Danmarks fem regioner står bag undersøgelsen, der omfatter seks patienttyper fra hele landet:

  • Planlagt indlagte patienter på akutmodtagelser og sengeafdelinger.
  • Akut indlagte patienter på akutmodtagelser og sengeafdelinger.
  • Ambulante patienter i ambulatorier.
  • Akut ambulante patienter på akutmodtagelser og mindre skadestuer/akutklinikker.
  • Fødende kvinder.
  • Psykiatrien: Patienter på sengeafsnit og ambulatorier inden for børn/unge- og voksenpsykiatri. Omkring 21.000 patienter fra psykiatrien forventes at deltage.

Spørgeskemaerne er tilpasset de forskellige patienttyper, så spørgsmålene giver mening for de enkelte patienter, der er med i undersøgelsen.

 

Læs mere:

Kontakt

Hvis du vil vide mere

Line Holm Jensen, specialkonsulent
Kompetencecenter for Patientoplevelser
Region Hovedstaden
M: 38 64 99 49
E: line.holm.jensen@regionh.dk

Jon Bøge Gehlert, presserådgiver
Danske Regioner, Kommunikation
M: 21 15 29 10
E: jbg@regioner.dk

Hvis du vil vide mere

Kontakt

Ulla Astman,
1. næstformand, regionsrådsformand
T 96 35 11 00
M 30 23 64 54
E ullaa@rn.dk
Ulla Astman ny
Relaterede nyheder

Læs mere

Regionerne vil skræddersy din behandling med digitalisering

I dag er det undtagelsen, at du som patient får tilbudt en digital løsning som et led i din behandling. Danske Regioners nye digitaliseringsstrategi ”Sundhed for dig”, vil gøre det til reglen. Med videoløsninger, telemedicin og meget andet bringer sundhedsvæsenet forebyggelse og behandling hjem til dig og tilpasset dig.

Læs mere

Danskerne er klar til det digitale sundhedsvæsen

Under Corona-epidemien har regionerne og andre aktører på rekordtid sat nye digitale løsninger i søen for at hjælpe borgere, som ikke kunne mødes med sundhedsvæsenet på grund af smitterisikoen. Nye tal viser, at befolkningen med åbne arme tager imod de digitale muligheder, som regionerne vil videreudvikle og udbrede massivt i de kommende år.

Læs mere

Danmarks første privathospital er på Sundhedsjournalen

Regionerne har stået i spidsen for at få det første privathospital – Privathospitalet Kollund - på Sundhedsjournalen. Alle privathospitaler kommer med inden udgangen af 2021. Den digitale landvinding betyder, at du fremover på Sundhedsjournalen på sundhed.dk altid kan få et samlet overblik over, hvad du er behandlet for, hvor og hvornår, både på offentlige og private hospitaler.

Læs mere

Akutlægehelikopteren er fløjet til 17.500 patienter på fem år

Regionernes akutlægehelikoptere har fløjet knap 17.500 gange til kritisk syge og alvorligt tilskadekomne patienter, siden ordningen trådte i kraft den 1. oktober 2014. Det viser ny årsrapport for akutlægehelikopterne.

Læs mere