Danske patienter er mere tilfredse end de fleste andre europæere

En international undersøgelse viser, at vi danskere er blandt de europæere, der synes bedst om den behandling, vi får på hospitalerne og hos praktiserende læger og speciallæger. ”Vi glæder os over tilfredsheden, og vi vil kæmpe for fortsat at få høje karakterer”, siger næstformand i Danske Regioner, Ulla Astman.

Af 28 lande ligger vi på en 5.-plads, både når det gælder tilfredsheden med egen læge, speciallæger og hospitaler.

- Det er en placering, som vores læger og hospitalernes medarbejdere kan være stolte af. Patienterne her i landet er grundlæggende tilfredse og vurderer, at behandlingen i sundhedsvæsenet er god, siger Ulla Astman.

Meldingen falder på baggrund af OECD-rapporten, ”Health at a Glance”, der bl.a. sammenligner tilfredsheden med praktiserende læger og lægehuse i en stribe europæiske lande. Tilfredsheden stemmer fint overens med en anden opgørelse, hvor patienternes tilfredshed med hospitalerne er blevet målt.

På en karakterskala fra ét til ti, hvor ti er topkarakter, ligger danskernes vurdering i gennemsnit på 7,9 til de praktiserende læger, og 7,8 til behandlingen på hospitaler og speciallægeklinikker. Dermed er vi fx mere tilfredse med de praktiserende læger end finnerne og svenskerne og mere tilfredse med hospitalerne og speciallægerne end tyskerne og hollænderne.
Østrig og Malta markerer sig i toppen af begge lister, og ligger foran Danmark.

 

- Vi vil fortsat lægge os i selen for at få endnu bedre karakterer, siger Ulla Astman. Hun peger på, at bestræbelserne på at give mere nærhed og sammenhæng i sundhedsvæsenet kan være et godt udgangspunkt for endnu bedre karakterer, næste gang målingen foretages.

– Vi er fx i gang med at give patienter, der har behov for det, en patientansvarlig læge på hospitalerne. Og når multisyge eller svage kronikere udskrives i fremtiden, satser vi på en ordning med brobyggersygeplejersker. De skal bl.a. sørge for mere sammenhæng i kraft af bedre kontakt til praksislæger og hjemmesygepleje, siger Ulla Astman.

 

1.020 danskere (og et lignende antal i de øvrige nationer) har svaret på målingen af tilfredsheden med hospitaler og praktiserende læger og speciallæger.

Kontakt

Hvis du vil vide mere

Hvis du vil vide mere

Kontakt

Ulla Astman,
1. næstformand, regionsrådsformand
T 96 35 11 00
M 30 23 64 54
E ullaa@rn.dk
Ulla Astman ny
Relaterede nyheder

Læs mere

Regionerne vil skræddersy din behandling med digitalisering

I dag er det undtagelsen, at du som patient får tilbudt en digital løsning som et led i din behandling. Danske Regioners nye digitaliseringsstrategi ”Sundhed for dig”, vil gøre det til reglen. Med videoløsninger, telemedicin og meget andet bringer sundhedsvæsenet forebyggelse og behandling hjem til dig og tilpasset dig.

Læs mere

Danskerne er klar til det digitale sundhedsvæsen

Under Corona-epidemien har regionerne og andre aktører på rekordtid sat nye digitale løsninger i søen for at hjælpe borgere, som ikke kunne mødes med sundhedsvæsenet på grund af smitterisikoen. Nye tal viser, at befolkningen med åbne arme tager imod de digitale muligheder, som regionerne vil videreudvikle og udbrede massivt i de kommende år.

Læs mere

Det digitale sprog i Danmark skal være dansk

Stat, regioner og kommuner lancerer i dag den digitale platform ’sprogteknologi.dk’, der skal give
let adgang til danske sprogressourcer og dermed understøtte udviklingen af kunstig intelligens på
dansk. Indsatsen skal bidrage til at sikre, at det digitale sprog i Danmark er dansk. Initiativet
er et samarbejde mellem staten, KL og Danske Regioner.

Læs mere

Ny kampagne skal hjælpe danskerne med at færdes mere sikkert på nettet

Danskernes hverdag bliver mere og mere digital, men desværre følger de digitale svindlere med, og de bliver dygtigere og mere avancerede. Derfor skyder Digitaliseringsstyrelsen i samarbejde med KL og Danske Regioner en ny kampagne i gang, der skal gøre danskerne opmærksomme på de digitale fælder.

Læs mere