Danske patienter er mere tilfredse end de fleste andre europæere

En international undersøgelse viser, at vi danskere er blandt de europæere, der synes bedst om den behandling, vi får på hospitalerne og hos praktiserende læger og speciallæger. ”Vi glæder os over tilfredsheden, og vi vil kæmpe for fortsat at få høje karakterer”, siger næstformand i Danske Regioner, Ulla Astman.

Af 28 lande ligger vi på en 5.-plads, både når det gælder tilfredsheden med egen læge, speciallæger og hospitaler.

- Det er en placering, som vores læger og hospitalernes medarbejdere kan være stolte af. Patienterne her i landet er grundlæggende tilfredse og vurderer, at behandlingen i sundhedsvæsenet er god, siger Ulla Astman.

Meldingen falder på baggrund af OECD-rapporten, ”Health at a Glance”, der bl.a. sammenligner tilfredsheden med praktiserende læger og lægehuse i en stribe europæiske lande. Tilfredsheden stemmer fint overens med en anden opgørelse, hvor patienternes tilfredshed med hospitalerne er blevet målt.

På en karakterskala fra ét til ti, hvor ti er topkarakter, ligger danskernes vurdering i gennemsnit på 7,9 til de praktiserende læger, og 7,8 til behandlingen på hospitaler og speciallægeklinikker. Dermed er vi fx mere tilfredse med de praktiserende læger end finnerne og svenskerne og mere tilfredse med hospitalerne og speciallægerne end tyskerne og hollænderne.
Østrig og Malta markerer sig i toppen af begge lister, og ligger foran Danmark.

 

- Vi vil fortsat lægge os i selen for at få endnu bedre karakterer, siger Ulla Astman. Hun peger på, at bestræbelserne på at give mere nærhed og sammenhæng i sundhedsvæsenet kan være et godt udgangspunkt for endnu bedre karakterer, næste gang målingen foretages.

– Vi er fx i gang med at give patienter, der har behov for det, en patientansvarlig læge på hospitalerne. Og når multisyge eller svage kronikere udskrives i fremtiden, satser vi på en ordning med brobyggersygeplejersker. De skal bl.a. sørge for mere sammenhæng i kraft af bedre kontakt til praksislæger og hjemmesygepleje, siger Ulla Astman.

 

1.020 danskere (og et lignende antal i de øvrige nationer) har svaret på målingen af tilfredsheden med hospitaler og praktiserende læger og speciallæger.

Kontakt

Hvis du vil vide mere

Kontakt

Hvis du vil vide mere

Ulla Astman,
1. næstformand, regionsrådsformand
T 96 35 11 00
M 30 23 64 54
E ullaa@rn.dk
Ulla Astman ny
Relaterede nyheder

Læs mere

Den Involverende Stuegang vinder prisen for Årets Borgerinddragende Initiativ 2019

Spændingen blev udløst i dag på Danske Regioners Generalforsamling. Det blev Den Involverende Stuegang fra Region Hovedstaden, der tog prisen for Årets Borgerinddragende Initiativ 2019. Initiativet sætter barren for patient- og pårørendeinddragelse rigtig højt, siger Stephanie Lose, formand for Danske Regioner.

Læs mere

Regionerne sætter multisygdom øverst på dagsordenen

Flere og flere lider af multisygdom. Derfor sætter regionerne forebyggende initiativer og konstruktive løsninger i gang. Kun med regionernes drivkraft, samarbejde på tværs og proaktiv handling kan vi gøre os forhåbning om at løse det skelsættende sundhedsproblem, som multisygdom udgør, skriver Poul-Erik Svendsen, formand for Danske Regioners politiske arbejdsgruppe om multisygdom.

Læs mere

Udredningsretten overholdes for flere patienter

Nye tal viser, at overholdelsen af udredningsretten er steget i 2018. "Jeg er glad for, at det går fremad, særligt fordi hospitalerne samtidig udreder flere og flere patienter", siger formanden for Danske Regioner, Stephanie Lose.

Læs mere

Fem initiativer for pårørende er med i kapløbet om hæderspris

Prisen for Årets Borgerinddragende Initiativ fokuserer i år på inddragelse af patienters pårørende. Det er især fem initiativer rundt omkring i Danmark særligt gode til, og derfor er de nu nomineret til prisen.

Læs mere