Ni ud af ti bilture på job og uddannelse køres solo

Samkørslen blandt pendlere er faldet stødt de sidste ti år. Det betyder, at der er kommet omtrent 70.000 flere biler på vejene i samme periode. Regionerne vil stå i spidsen for en mobilitetsstrategi, der skal skabe gode alternativer til solo-bilturen.

Der er kaffe i termokoppen, og trafikken snegler sig afsted. Det eneste selskab, som føreren af personbilerne på de trængte veje har, er radioen, der summer. Langt de fleste af os pendler nemlig alene.

Andelen af samkørsel ved pendlerture i personbil er faldende. I 2007 var godt 14 procent af pendlerturene i personbil såkaldt samkørsel, hvor to eller flere altså fulgtes ad et stykke eller hele vejen. I 2016 valgte ni ud af ti at tage turen til job eller uddannelse solo i deres bil.

- Når danskere i stigende grad vælger samkørsel fra, betyder det naturligt nok endnu flere biler på vejene. Og det betyder, at turen til job eller uddannelse for dem, der vælger bilen, bliver endnu længere. Det er ikke kun til gene og irritation for den enkelte, men for eksempel også en udfordring, når virksomheder skal tiltrække arbejdskraft i et større geografisk område, siger Stephanie Lose, der er næstformand for Danske Regioner.

Fravalget af at køre sammen med andre, når den daglige pendlertur skal tilbagelægges, skyldes formentlig, at det er nemmere at lade være. Regionerne vil derfor arbejde på at gøre alternativer til solo-pendlerturen attraktive.

- Vi har stort fokus på at løse trængselsudfordringerne. Men det er ikke noget, der kan løses med et snuptag – også fordi udfordringerne er forskellige fra region til region. Netop derfor vil alle regioner stå i spidsen for en regional mobilitetsstrategi sammen med de relevante aktører i området, siger Stephanie Lose.

De regionale mobilitetsstrategier kan for eksempel indeholde, at både det offentlige og virksomheder i højere grad bør samarbejde med delebilstjenester, så deres ansatte kan køre med hinanden til og fra arbejde.

Et andet punkt i de fremtidige mobilitetsstrategier kan være, at man med fordel etablere flere samkørselspladser ved for eksempel motorveje, så man kan parkere sin bil og køre med hinanden på de lange motorvejsstrækninger.

Det sidste har man rigtig god erfaring med i Region Nordjylland, hvor det regionale trafikselskab Nordjyllands Trafikselskab (NT) og samkørselstjenesten GoMore i foråret 2017 satte et samarbejde i søen. Formålet med at inddrage GoMore i trafikplanlægningen er at øge mobiliteten i Nordjylland. 

Der blev etableret 13 samkørselstoppesteder i Frederikshavn, Hjørring og Aalborg Kommune. Samkørselstoppestederne skal fungere som mødested til og fra samkørselskift for på den måde at gøre det lettere for chauffør og passager at finde hinanden.

Som resultat er antallet af passagerbookninger i de tre kommuner steget med 31 procent i løbet af samarbejdets første to måneder.

Læs mere

Kontakt

Hvis du vil vide mere

Hvis du vil vide mere

Kontakt

Stephanie Lose,
Formand for Danske Regioner, regionsrådsformand
T -
M 25 33 09 82
E formanden@regioner.dk
Stephanie Lose (1)
Relaterede nyheder

Læs mere

Naboer til grusgrave skal kunne få erstatning

Er du nabo til en grusgrav, skal du kunne få kompensation, hvis dit hus falder i værdi - uanset om du vil sælge eller ej. Sådan lyder opfordringen fra Danske Regioner til miljøminister Lea Wermelin. "Det er på tide, at naboer til grusgrave får samme vilkår som naboer til vindmøller og solceller", siger miljøudvalgsformand i Danske Regioner, Heino Knudsen.

Læs mere

De unge skal godt ind i voksenlivet

Sammen kan vi gøre en stor forskel for unge i hele Danmark, skriver Stephanie Lose i debatindlæg, hvor hun byder Pernille Rosenkrantz-Theil velkommen som ny børne- og undervisningsminister.

Læs mere

Regioner og gymnasier er enige: Unge skal have lokalt uddannelsestilbud

Danske Regioner og Danske Gymnasier præsenterer en række fælles forslag, som skal sikre, at unge i hele Danmark fortsat har et godt og balanceret gymnasialt tilbud tæt på dem selv. "Hvis ikke vi er opmærksomme og griber ind, kan der blive alt for langt til uddannelsen for unge", siger formand for Danske Regioner, Stephanie Lose.

Læs mere

Gamle skinner kan afspore det lokale tog

Ny opgørelse viser, at mere end 80 procent af lokalbanernes skinner nærmer sig sidste salgsdato. Nogle steder må man endda pille sæder ud af togene, da skinnerne er så gamle, at der ellers ikke kan køres med den fornødne fart. – Det er helt afgørende, at regeringen vil være med til at investere i den kollektive trafik, siger næstformand i Danske Regioner, Ulla Astman.

Læs mere