Danske Regioner har igen i år udloddet sin årlige prisopgave for medicinstuderende i samarbejde med regionerne, Dansk Psykiatrisk Selskab, Børne- og Ungdomspsykiatrisk Selskab og Dansk Selskab for Distriktspsykiatri. Prisopgaven blev stiftet i 2008 og har til formål at fremme dygtige medicinstuderendes interesse for de psykiatriske specialer. De tre bedste opgaver præmieres med henholdsvis 25.000 kroner, 15.000 kroner og 10.000 kroner.
Bedømmelsesudvalget, som bestod af professor, ledende overlæge, ph.d. Merete Nordentoft, professor, overlæge, dr. med. Martin Balslev Jørgensen og professor, læge, ph.d. Charlotte Ulrikka Rask var alle enige om, at de indsendte opgaver havde et højt fagligt niveau.
Der blev i alt indsendt 22 opgaver i år, der opfyldte kravene for deltagelse i konkurrencen.
De tre vindere
Førstepladsen og 25.000 kr.
Lisa Gottlied Hammershøj for opgaven: “Cognitive side effects of electroconvulsive therapy: a discrepancy between subjective and objective measures?”.
I bedømmelsesudvalget var der enighed om, at Lisas prisopgave præsenterede et stort og meget flot, veludført klinisk studie med et relevant forskningsspørgsmål. Yderligere udtalte bedømmelsesudvalget også, at opgaven metodemæssig var meget stærk, og at opgaven havde en fin og præcis præsentation af dens resultater.
Andenpladsen og 15.000 kr.
Maria Rams Vilstrup for opgaven: “Clinical manifestations of Copy Number Variants among individuals with Autism Spectrum Disorder or Attention Deficit Hyperactivity Disorder: a registry-based population study”.
Bedømmelsesudvalget lagde vægt på, at Marias opgave præsenterede et stort studie med et relevant forskningsspørgsmål. Hertil udtalte bedømmelsesudvalget, at prisopgaven viste en interessant og original tilgang til dets forskningsspørgsmål.
Tredjepladsen og 10.000 kr.
Helena Lykke Bøgh for opgaven: ”Higher DNA og RNA damage from oxidative stress in patients with newly diagnosed bipolar disorder and their unaffected first-degree relatives”.
Bedømmelsesudvalget udtalte, at Helenas prisopgave var meget velskrevet og at opgaven havde et klart forskningsspørgsmål og nogle spændende resultater. Hertil lagde de endvidere vægt på, at opgavens analysestrategi var meget velbegrundet og relevant.