Gå til indhold

Psykiatri

8 ud af 10 psykiatriske patienter er tilfredse med behandlingen

81 procent af patienterne i psykiatrien er tilfredse med den hjælp, de får fra psykiatrien: -Det glæder mig meget, at det store flertal af patienterne er tilfredse, siger formand for Danske Regioners social- og psykiatri-udvalg, Sophie Hæstorp Andersen.

Resultatet af regionernes årlige LUP-måling på psykiatri-området er klar. 8.731 patienter svarede sidste efterår på en stribe spørgsmål om deres behandling. På flere områder er der nu større tilfredshed end i forrige måling, og ingen sammenlignelige områder får dårligere karakterer end i målingen før.

- Vores medarbejdere skal have ros for det gode resultat. Ud over det landsdækkende resultat, viser målingen helt ned på sygehus-, afdelings- og afsnitsniveau, at der kan være forskelle i vurderingerne, og hvor der er behov for en styrket indsats, siger Sophie Hæstorp Andersen.

Ambulante patienter er mest tilfredse

Ligesom ved tidligere undersøgelser er tilfredsheden blandt patienter, der modtager ambulant behandling, og lavere blandt indlagte patienter.

Fx er der nu overordnet set større tilfredshed blandt voksne i ambulant behandling i forhold til året før, og flere svarer, at personalet ved behov i højere grad kontakters hjemkommune i forhold til tidligere.

- Det er glædeligt, for det er vigtigt, at behandlingen er sammenhængende, siger Sophie Hæstorp Andersen. Så dén vej skal vi videre ad, påpeger hun.

Høj forældretilfredshed

Også en del af de pårørende er blevet spurgt: 82 procent af 1.498 adspurgte forældre til børn og unge, der fik psykiatrisk behandling i efteråret, var tilfredse.

Højst score får tilfredshed med at personalet er venligt og imødekommende, mens færre oplever, at der er én læge, der tager det overordnede ansvar for deres behandling.

- Der er forskel på og områder, hvor det går godt eller mindre godt. Hospitalerne kan bruge tallene til målrettede indsatser på udvalgte områder for på opnå endnu mere tilfredshed næste år, siger Sophie Hæstorp Andersen.

Samlet størst tilfredshed, 1-5 (5=meget stor tilfredshed):

  • Personalet er venligt og imødekommende: 4,56
  • Jeg er alt i alt tilfreds: 4,22
  • Jeg kan komme i kontakt med personalet ved behov: 4,21

Samlet lavest tilfredshed:

  • Én læge tager et overordnet ansvar for mit samlede forløb: 3,84
  • Personalet taler med mig om, hvad jeg kan gøre for at få det bedre: 4,01
  • Jeg er med til at træffe beslutninger om undersøgelse/behandling: 4,05

 

Læs blot:

Hvis du vil vide mere

Kontakt

Relaterede nyheder

Læs mere

Ny overenskomstaftale på plads: Den skal støtte op om kortere ventetid, kvalitetsudvikling og digitalisering hos de praktiserende speciallæger

RLTN og FAPS har forhandlet en ny overenskomst for de praktiserende speciallæger på plads. Den gælder for perioden april-december 2026. Den nye aftale sikrer blandt andet 123 millioner kroner til flere behandlinger og undersøgelser hos de praktiserende speciallæger. Det skal nedbringe ventetiderne.

Læs mere

Regionerne sætter ind mod brugen af speciallæger i langtidsvikariater i psykiatrien

Danske Regioner stopper for brugen af psykiatere i langtidsvikariater i hospitalspsykiatrien. Det gælder både i børne- og ungdomspsykiatrien og voksenpsykiatrien. Målet er at få flere psykiatere over i faste stillinger. Udfasningen af de lange vikariater skal ske i 2026.

Læs mere

Danske Regioner vil give bedre forhold til unge patienter  

Mange patienter er yngre, end vi tror. Næsten hver femte ung lider af kronisk eller alvorlig sygdom, og mange af dem besøger hyppigt hospitalerne. Danske Regioner opfordrer i et nyt udspil til, at hospitalerne i højere grad tager højde for de særlige behov og udfordringer, som unge har.

Læs mere

Hospitaler skal have mere fokus på unge patienter

Mange unge lider af alvorlige eller kroniske fysiske eller psykiske sygdomme. Flere end man tror:  Næsten hver femte af de unge lever med en sygdom. Mange af dem har hyppigt kontakt med hospitaler, og behandlingen bør i højere grad indrettes på de unges præmisser.  

Læs mere