Landets videregående uddannelser finansieres i dag i høj grad af, hvor mange studerende de kan tiltrække. Det belønner populære uddannelser og uddannelser med mange studerende. Regeringen har i dag præsenteret et nyt system, hvor uddannelserne i højere grad finansieres ud fra, hvor mange studerende der efterfølgende kommer i arbejde, og hvor hurtigt de færdiggør uddannelsen.
Den nye model rummer mange positive elementer, mener Stephanie Lose, næstformand i Danske Regioner.
- Vi ved, at mange bliver boende i det område, hvor de har taget deres uddannelse. Derfor er det vigtigt, at der er uddannelser i hele Danmark, hvis vi skal sikre den rette arbejdskraft, som virksomheder landet over har brug for. Regeringens nye model kan være med til at sikre vækst og udvikling i hele landet - fordi vi indretter uddannelsessystemet bedre, siger Stephanie Lose.
Uddannelse i udkanten
I uddannelsesudspillet foreslår regeringen et særligt grundtilskud til uddannelsessteder uden for landets fire største byer (i alt 44 mio. kroner fordelt på 18 uddannelsesinstitutioner). Det er en glimrende idé, mener Stephanie Lose.
- Det kan være rigtig dyrt at drive uddannelse i områder med få potentielle studerende, og hvis vi mener det alvorligt med gode levevilkår i hele landet, er vi nødt til at skrue på de håndtag, der hjælper uddannelsesstederne i de småt befolkede områder.
Husk de regionale forskelle
Regeringen har bebudet, at systemet, der styrer fordelingen af uddannelsespladser, skal revideres i 2017. Danske Regioner opfordrer til, at regeringen husker at se på dimensioneringen af uddannelserne i arbejdet for vækst og udvikling i hele landet.
- I dag overser man de regionale forskelle, når antallet af studiepladser fastsættes. Der er behov for forskellige former for kvalificeret arbejdskraft fra region til region, og det bør regeringen huske, når systemet bliver set efter i sømmene, siger Stephanie Lose.
Læs mere:
Danske Regioners indspil til et nyt bevillingssystem for de videregående uddannelser (pdf, marts 2016)