Bedre information skal bremse ventetid i akutmodtagelser

Patienter på akutmodtagelserne er gennemgående tilfredse med den hjælp de får, men mere kritiske, når det gælder den information de får om, hvornår det er deres tur. Regionerne vil derfor nu give klar besked om, hvornår man kan komme til, og forkorte ventetiden i akutmodtagelserne.

En akutmodtagelse kan være et hektisk sted. Der kan hele tiden komme patienter ind, der har behov for at blive tilset med det samme. Og derfor kan mange patienter, der ikke fejler noget alvorligt, i dag opleve at vente længe. Nu vil regionerne lave selvstændige spor for patienter med mindre skader og ufarlige lidelser, så disse patienter ikke ryger bagom i køen, hver gang der kommer en alvorlig syg eller tilskadekommen patient ind. Samtidig vil regionerne sørge for at alle patienter løbende får at vide, hvor længe de skal vente.

 

- I dag kommer du til med det samme, hvis du fejler noget livstruende. Sådan skal det også være i fremtiden. Men vi skal også have styr på ventetiden for de patienter, der ikke fejler noget farligt. Og alle skal have klar besked om, hvornår de kan forvente at komme til, siger Ulla Astman, næstformand for Danske Regioner.

Otte ud af ti patienter i akutmodtagelsernes venteværelser oplever ikke at få ordentlig besked om, hvornår de kan forvente at blive undersøgt eller tilstrækkelig information om udviklingen i ventetid, viser den landsdækkende undersøgelse af patientoplevelser.

- Vi skal udvise mere respekt for borgerens tid. Vi kan ikke byde patienterne, at de sidder med et sygt barn eller en arm, der måske er brækket og ikke kan gå på toilettet, fordi de er bange for at blive overset eller glemt, understreger Ulla Astman.

Patienter skal i fremtiden have let og overskuelig information om deres ventetid via app’en ”Min Sundhed”, som regionerne vil udvikle. Samtidig vil regionerne indføre ét landsdækkende servicemål for ventetiden i akutmodtagelserne. Det er to af de 24 indsatser i regionernes plan for at udvikle den akutte indsats.

24 initiativer

Indsatsen er én af i alt 24 initiativer på akutområdet, som Danske Regioner nu lancerer med udspillet, ”Når du har brug for os”.
Målet er at forbedre indsatsen overfor akutte patienter i hele landet.
Andre initiativer i udspillet gælder

  • nem adgang til bl.a. det akutte sundhedsvæsen via ét fælles nummer, 113
  • en ny app -bl.a. til video-konsulatationer, sundhedsoverblik og -kontakt
  • styrket samarbejde med kommunerne.

Læs mere

Fakta

  • 86 procent af patienter i venteværelserne i akutmodtagelserne oplever ikke tilstrækkelig information om udviklingen i ventetid. Og 82 procent informeres slet ikke om, hvornår de kan forvente at blive undersøgt.
  • 69 procent af patienterne i akutmodtagelserne og 77 procent af patienterne på akutklinikkerne er i høj grad eller i meget høj grad tilfredse med besøget og oplever et lyttende personale, der giver god mundtlig information.

Kilde: Den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser i Akutmodtagelser, 2017.

Fakta

Regionernes akutte indsats tager sig hvert år af:

  • 1,7 millioner akutte forløb
  • Over 3 millioner opkald til lægevagten/1813
  • Over 700.000 kørsler med ambulance og liggende sygetransport

Kilde: Danske Regioner

Regionernes akutte indsats består af:

  • 21 akuthospitaler med døgnåbne akutmodtagelser
  • 4 traumecentre
  • 5 regionale vagtcentraler, der tager imod 112 opkald og sikrer, at den rigtige hjælp med ambulance, akutbil eller helikopter kommer hurtigst mulig frem
  • 3 akutlægehelikoptere (4 pr. 1/1 2019) placeret for at sikre den bedste dækning i de dele af landet, hvor der er langt til de specialiserede behandlingssteder. Det kan for eksempel være til traumecentre og hospitaler, der foretager akutte ballonudvidelser i forbindelse med blodprop i hjertet eller brandsårsafdelinger.

Kilde: Danske Regioner

Kontakt

Hvis du vil vide mere

Kontakt

Hvis du vil vide mere

Ulla Astman,
1. næstformand, regionsrådsformand
T 96 35 11 00
M 30 23 64 54
E ullaa@rn.dk
Ulla Astman ny
Relaterede nyheder

Læs mere