Regeringsudspil kan betyde, at hver tredje regionalbus stopper

-Det er chokerende, og på grænsen til det absurde. Sådan lyder meldingen fra Danske Regioner efter et spareforslag fra regeringen.
-Hvis forslaget gennemføres, vil det ramme den kollektive trafik i yderområderne. Det er stik imod regeringens eget ønske om at styrke Danmarks yderområder, siger Stephanie Lose, næstformand i Danske Regioner.

Regeringen lægger op til at spare 10 procent på det regionale udviklingsområde. Det svarer til næsten 80 mio. kroners besparelse hvert år fra 2019-21. Beløbet vil skulle findes på områder som kollektiv trafik og bekæmpelse af jordforurening.

Spareplanen fra regeringen og reaktionen fra Stephanie Lose falder forud for det næste forhandlingsmøde om regionernes økonomi i 2018. Regeringen og Danske regioner mødes torsdag den 1. juni i Finansministeriet.

Kollektiv trafik på landet er i fare

-Vi vil være nødt til at prioritere, og hvis vi finder pengene på bus-området, kommer det til at gå ud over en tredjedel af ruterne. Vi vil være nødt til at rette blikket mod de ruter ude på landet, hvor der er færrest passagerer, og det vil vi selvfølgelig meget nødigt. Regionerne vil ikke afvikle, men udvikle udkants- og vandkantsdanmark, siger Stephanie Lose.

-Hvad enten det går ud over kollektiv trafik eller grunde med jord, der er forurenet, så er det her et rigtig dårligt udspil, lyder det fra næstformanden for Danske Regioner.

Stor del af pengene er støtte til busser og tog

Finansminister Kristian Jensen skriver i et svar til Jyllands-Posten, at den kollektive trafik kun er ét af flere områder, der skal ses på, og at regeringen ikke har lagt sig fast på bestemte løsninger.

-Derfor er der ikke lagt op til, at pengene skal findes på busområdet, med mindre det er en løsning, som regionerne selv spiller ind med, hedder det i svaret til avisen.

Til det siger Stephanie Lose:

-Det klinger bare lidt hult. Regeringens udspil går ud på, at erhvervsområdet ikke er omfattet. Det er den øvrige pulje til regional udvikling, som regeringen vil spare på. Og her går stort set alle pengene til netop busser, lokale tog og jordforureningsområdet. Så det er umuligt ikke at ramme den kollektive trafik.

Læs mere: Notat fra Danske Regioner om konsekvenser af besparelses-udspil

Kontakt

Hvis du vil vide mere

Henrik Severin Hansen, chefrådgiver
Center for Regional Udvikling, EU og Miljø (REM)
T: 3529 8257
M: 2115 2933
E: hsh@regioner.dk

Torsten Ellermann Eriksen, presserådgiver
Kommunikation
M: 4020 2057
E: tee@regioner.dk

Hvis du vil vide mere

Kontakt

Stephanie Lose,
Formand for Danske Regioner, regionsrådsformand
T -
M 25 33 09 82
E formanden@regioner.dk
Stephanie Lose (1)
Læs mere

Hvis du vil vide mere

Naboer til grusgrave skal kunne få erstatning

Er du nabo til en grusgrav, skal du kunne få kompensation, hvis dit hus falder i værdi - uanset om du vil sælge eller ej. Sådan lyder opfordringen fra Danske Regioner til miljøminister Lea Wermelin. "Det er på tide, at naboer til grusgrave får samme vilkår som naboer til vindmøller og solceller", siger miljøudvalgsformand i Danske Regioner, Heino Knudsen.

Læs mere

De unge skal godt ind i voksenlivet

Sammen kan vi gøre en stor forskel for unge i hele Danmark, skriver Stephanie Lose i debatindlæg, hvor hun byder Pernille Rosenkrantz-Theil velkommen som ny børne- og undervisningsminister.

Læs mere

Regioner og gymnasier er enige: Unge skal have lokalt uddannelsestilbud

Danske Regioner og Danske Gymnasier præsenterer en række fælles forslag, som skal sikre, at unge i hele Danmark fortsat har et godt og balanceret gymnasialt tilbud tæt på dem selv. "Hvis ikke vi er opmærksomme og griber ind, kan der blive alt for langt til uddannelsen for unge", siger formand for Danske Regioner, Stephanie Lose.

Læs mere

Gamle skinner kan afspore det lokale tog

Ny opgørelse viser, at mere end 80 procent af lokalbanernes skinner nærmer sig sidste salgsdato. Nogle steder må man endda pille sæder ud af togene, da skinnerne er så gamle, at der ellers ikke kan køres med den fornødne fart. – Det er helt afgørende, at regeringen vil være med til at investere i den kollektive trafik, siger næstformand i Danske Regioner, Ulla Astman.

Læs mere